Peter Stevens behoeft eigenlijk geen introductie voor de fans van supercars. Hij heeft de McLaren F1 Road Car ontworpen, net als de gefacelifte Lotus Esprit en het zusje daarvan: de Elan M100. Voeg daar nog diverse Subaru’s voor op de weg en rally’s, een complete reeks Rovers, de Jaguar XJR-15 en de sublieme Le Mans-winnende BMW V12 LMR uit 1999 aan toe en het is duidelijk dat de 78-jarige man instinctief begrijpt hoe vorm en functie samengaan. Minder bekend is echter dat de huidige kunstdocent ook nog opvallende liveries ontwierp voor de Brabham F1-bolides van Bernie Ecclestone, enkele kleurvolle F1-Benneton-liveries ontwierp, maar ook voor de voorganger van Benetton: Toleman, verschillende kleurstellingen verzon. Tot slot kleurde hij ook nog verschillende iconische Porsche 962-bolides. Het is slechts een fractie van zijn catalogus van de kunstprofessor.
Stevens legt aan ons uit wat zijn uitgangspunt was bij het ontwikkelen van een livery: "Wat willen het team en de sponsor uit de samenwerking halen? Veel mensen gaan teams sponsoren vanwege het profiel en de hoge waarde van alles rond de Formule 1, maar het werkt alleen als een auto het gevoel van kwaliteit en stijl uitstraalt." Nu F1 commercieel waardevoller is dan ooit en de nieuwe reglementen zorgen voor nieuwe auto’s, heeft een groot aantal sponsors zich gemeld. Het zorgde ook voor wat nieuwe kleurstellingen en namen op de wagens in 2022. We lieten Peter Stevens zijn oordeel geven over de liveries. Hij gaf ze allemaal een score op een schaal van 1-10. Checck zijn oordeel in het album hieronder.
Meest gelezen