Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Liberty Media al druk bezig met ontwikkeling F1-auto's voor 2021

De titelstrijd van het huidige Formule 1 seizoen is nog niet beslist maar Liberty Media is al druk met de voorbereidingen voor de toekomst. Dinsdag 31 oktober wordt een spannende dag voor veel Formule 1 liefhebbers. Dan wordt namelijk de motor van de toekomst voorgesteld!

Vanaf 2021 verandert er meer dan alleen de motor in de Formule 1. Liberty Media heeft een speciale groep van experts samengesteld met het doel om de kosten in de F1 te verlagen, betere motoren te leveren en meer show te krijgen op de baan. Hierbij wordt ook gekeken naar het ontwerp van de auto's. De races moeten weer onvoorspelbaar worden en de teams moeten veel meer aan elkaar gewaagd zijn. Dit alles wel met lagere kosten. De afgelopen maanden werd dan ook druk gewerkt aan de plannen voor een nieuwe motor. Daarnaast wordt er hard gewerkt aan het concept van de nieuwe auto. Vermoedelijk wordt deze in de loop van 2019 gepresenteerd. Liberty Media wil daarbij minder afhankelijk zijn van de teams en zelf de touwtjes steviger in handen hebben zodat de kostenstructuur overzichtelijk blijft.

Een team van experts werkt momenteel al aan CFD-modellen voor het ontwerp van de nieuwe auto. Daarbij testen ze ook met de windtunnelmodellen van het failliete Manor. Dat team had al wel een volledig model voor 2017 gereed, maar ging deze winter failliet. Voordeel voor de groep van experts is dat zij alle ruimte hebben om een nieuw ontwerp te maken. Daarbij wordt vooral gekeken naar de luchtstromen achter de auto. Hierbij ligt de focus op de luchtstromen (drag) op een afstand van ongeveer 40 meter. De huidige generatie auto's is zo complex dat het lastig is om binnen twee seconden van de voorganger te rijden. Inhaalacties zien we op de baan zelden zonder het hulpmiddel DRS. In de tweede helft van 2018 worden de eerste tests in de windtunnel verwacht. Daarbij is het nog de vraag welke windtunnel er gebruikt gaat worden. Momenteel zijn er drie opties: de windtunnels van Sauber, Manor en Williams. Liberty Media heeft nog een belangrijk doel bij het ontwerpen van de auto. Door de levensgrote verschillen in de budgetten van de teams nu, zijn de verschillen op de baan ook groot. In de toekomst mag een budgetverschil van 50 miljoen slechts drie tienden aan tijdwinst opleveren. Er wordt daarnaast ook gesproken over een budgetlimiet van 150 miljoen Dollar per team.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris