Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Liberty Media countert kritiek op sprintraces in Formule 1

Verwarring in de Formule 1. Mercedes stemde tegen een voorstel voor kwalificatie-sprintraces met een omgekeerde startopstelling. Maar dat plan zou helemaal niet uit de koker van F1-eigenaar Liberty Media afkomstig zijn. Maar van wie dan wel?

Een opvallende uitspraak toch wel van Ross Brawn, de algemeen directeur van de Formule 1. De Brit beweert dat Liberty Media niet de bedenker is van het plan om kwalificatie-sprintraces met een omgekeerde startopstelling in de Formule 1 te introduceren. Het kwam recent op tafel bij de besprekingen over de nieuwe Formule 1-spelregels, maar werd door Mercedes afgeschoten. Tot verdriet van onder meer Ferrari, dat er wel brood in zag. "Liberty heeft nooit tegen me gezegd dat ze de boel eens wilden opfleuren", aldus Brawn in gesprek met RaceFans . "Ze zeiden tegen me dat ze de geest van de sport willen behouden, ze willen geen trucjes." Volgens de Brit wil Liberty Media de races spannender maken en een breder publiek bereiken. "Die omgekeerde startgrid, ik weet eerlijk gezegd niet waar dat zo ineens vandaan kwam, maar het kwam niet van Liberty." Brawn zegt dat het plan voor sprintraces met 'reversed grids' ooit door de zogenoemde strategiegroep binnen de Formule 1 naar voren is gebracht. "We hebben een strategiegroep binnen de Formule 1 die nu wordt geleid door Yath Gangakumaran. Hij zorgt ervoor dat we allemaal regelmatig nadenken en ideetjes lanceren. Yath heeft zelf veel ideeën, hij kwam van Sky TV." Volgens Brawn heeft F1-baas Chase Carey het plan voor sprintraces met een omgekeerde startopstelling ter kennisgeving aangenomen, maar er nooit door willen drukken.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi