Het lijkt alweer een eeuwigheid geleden dat teams als Jordan het de toenmalige topteams van Benetton, McLaren, Williams en Ferrari moeilijk kon maken. De kleine renstal van Eddie Jordan wist ieder jaar te verrassen met uitstekende resultaten in de jaren 90 en het begin van de 00's. Sean Bratches, de commerciële baas van de F1, heeft als grote voorbeeld het kampioenschap van voetbalclub Leicester City. Op voorhand gaf niemand een stuiver voor de kansen van de Engelse voetbalclub, maar het draaide een uniek seizoen. " We willen een betere competitie. Momenteel hebben we geen teams als Leicester in de F1. De achterhoedeteams zijn veel te ver verwijderd van de topteams. Dit willen we veranderen door een budgetplafond en een nieuwe verdeling van de inkomsten. Met aangepaste regels willen ze zorgen voor meer spektakel." Fans die op korte termijn grote vernieuwingen en veranderingen verwachten komen bedrogen uit. Het huidige Concorde Agreement, waarin alle afspraken staan m.b.t. de regels en de inkomstenverdeling, loopt pas eind 2020 af. Om de beoogde veranderingen te krijgen waarbij er kleine verschillen zijn en veel verschillende winnaars per seizoen, moet er veel veranderen binnen de F1. Grote vraag is of Liberty Media in overleg met de FIA de regels dusdanig kan veranderen, zodat auto's in staat zijn om dicht achter elkaar te rijden en ondanks alle maatregelen de topteams aan boord weet te houden.
Meest gelezen