Jost Capito is het volledig eens met het handelen van de FIA en wedstrijdleider Michael Masi tijdens de GP van Abu Dhabi. De CEO van Williams, het team dat een partnerschap heeft met Mercedes, looft de keuze om de race te herstarten na een periode achter de safety car. Sommige teams, waaronder Mercedes, zijn het oneens met de keuzes van Masi, maar Capito legt uit waarom het de enige juiste keuze was. "Ik geloof niet dat de FIA of de stewards de voorkeur geven aan een bepaald team of een bepaalde coureur. Daar ben ik absoluut 1000% zeker van", zegt hij in de Collecting Cars Podcast . "Je moet dat soort beslissingen (de herstart van de GP van Abu Dhabi, red.) heel snel maken terwijl het bekeken wordt door miljoenen mensen. Dan sta je enorm onder druk, maar ik vind dat de situatie heel goed is afgehandeld."
Safety cars horen bij de Formule 1
Capito legt uit dat er bij elke situatie met een safety car op dezelfde manier wordt gehandeld als tijdens de slotfase van de GP van Abu Dhabi. Gevraagd naar of de gaten tussen de coureurs (qua seconden) niet in stand moeten worden gehouden, legt de Williams-CEO uit dat het niet wenselijk en niet mogelijk is. "Als je naar het hele jaar kijkt, dan zijn de gaten bij elke safety car gedicht. Dat is de enige oplossing. Je kan de gaten niet terugkrijgen na een safety car, dat is onmogelijk. Ik denk dat dit gewoon zo is in het racen. Het gebeurde nu aan het einde van een kampioenschap, terwijl het aantal punten van de twee coureurs (Verstappen en Lewis Hamilton, red.) gelijk aan elkaar was. Het veranderde het resultaat, maar dat is hoe het leven soms loopt." "Het is een beetje zoals het leven. Dat is ook niet altijd even gunstig, soms is het lastig. Ik denk dat Masi het heel goed heeft aangepakt onder druk. Hij wilde dat het kampioenschap bepaald zou worden zonder dat iemand er iemand anders betrokken bij was. Daarom heeft hij het veld zo teruggezet, omdat ze eerste en tweede waren vóór de safety car." De topman van Williams vindt dat Verstappen verdiend deze volgorde heeft teruggekregen. "Alles ging daarbij volgens de regels. Dus: niemand kan gaan zeggen dat Verstappen de titel niet heeft verdiend."
'Dat is hetzelfde als een coach die kan praten met de scheidsrechter'
Er is echter iets waar Capito zich niet in kan vinden, al ligt dat niet per se aan de FIA. "Wat niet goed is: mensen die een gesprek kunnen voeren met de wedstrijdleiding of iemand van het team die tijdens de race in contact staat met de wedstrijdleider." Sinds 2021 worden de gesprekken tussen F1-teams en de FIA op live televisie uitgezonden. "Het uitzenden is het probleem niet", benadrukt Capito. "Het gesprek zélf is het probleem. Dat is hetzelfde alsof je naar een voetbalwedstrijd kijkt en de coach voert tijdens de wedstrijd een discussie met de scheidsrechter. Zo kan je het vergelijken."
Meest gelezen