De Formule 1-carrière van Kevin Magnussen begon op veelbelovende wijze, toen de Deen in 2014 als derde finishte (en uiteindelijk zelfs nog tweede werd) tijdens de openingsrace in Australië. Toch ging het in de jaren die volgden vooral bergafwaarts voor Magnussen, die na zijn eerste seizoen in de koningsklasse van de autosport zijn stoeltje kwijtraakte en ineens terecht kwam in een langdurige (en haast oneindige) zoektocht naar een nieuwe uitdaging.
In gesprek met Autosport doet Magnussen na het seizoen van 2024 een boekje open over het verloop van zijn Formule 1-carrière, ook door een blik te werpen op allerlei gemiste kansen. "Als ik twee of drie jaar eerder bij McLaren terecht was gekomen, had het anders kunnen lopen. Maar het pakte allemaal ongelukkig uit, al werd me snel duidelijk wat ik moest veranderen. Ik moest gewoon races finishen en iets rustiger worden. Beter hoefde niet, maar rustiger wel. Als ik iets consistenter was, zou het mogelijk een ander verhaal zijn geweest."
"Maar het verliezen van dat stoeltje veranderde alles. Ik geloofde er nog steeds in en ik wilde bij een groter team aan kunnen tonen dat ik het nog in me had. Haas leek mij uiteindelijk de beste optie om dat doel te verwezenlijken, maar ik zat eerst nog een jaar bij Renault. Dat was echter heel toxic. Ik had daar verder kunnen gaan en heb zelfs bewijs dat ze me een contract aan hebben geboden, al zeggen ze zelf dat dat niet zo was, maar ik was blij dat ik de kans kreeg om naar Haas te gaan en daar de juiste stabiliteit en steun te krijgen."
Magnussen had het naar zijn zin bij Haas, tot er in 2018 ineens interesse uit onverwachte hoek kwam. "In de eerste helft van het jaar hadden we het goed voor elkaar, maar had Charles Leclerc een slechte seizoensstart bij Sauber. Mijn seizoensstart was daarentegen heel goed en dus zocht Ferrari ineens contact met me. Ik reed ineens in hun simulator en ik werd oprecht enthousiast van de gedachte, maar toen begon Charles ineens te presteren. Toen hoorde ik ineens niets meer."
Anderen bekeken ook:
Spijt
Een kans bij Ferrari zat er dus niet langer in voor Magnussen. "Ik weet niet hoe dichtbij ik uiteindelijk ben gekomen, maar als Charles niet ineens goed presteerde, weet ik vrij zeker dat ik wel op het lijstje met kanshebbers zou hebben gestaan. Soms voelt het alsof die kansen heel dichtbij komen, maar is dat helemaal niet zo. Maar ja, zo gaat het nu eenmaal."
Toch hield het daar nog niet op voor Magnussen, want niet veel later ontstond er aan de andere kant van de grid een andere onverwachte kans. "Na dat seizoen ging Daniel Ricciardo ineens weg bij Red Bull en ik kan me nog herinneren dat mijn management wel sprak met Christian Horner. Iedereen zat natuurlijk achter dat Red Bull-stoeltje aan, maar mij werd verteld dat er enkel plek zou zijn bij Toro Rosso. Dat wilde ik niet en dus heb ik dat aanbod afgewezen."
Toch denkt de Deen tot op de dag van vandaag nog terug aan dat aanbod. "Als ik er nu op terugkijk had, ik het beter aan kunnen nemen. Uiteindelijk ging Pierre Gasly naar Red Bull en werd Alex Albon vanuit de Formule 2 gepromoveerd naar Toro Rosso, maar toen Gasly niet presteerde bij Red Bull, nam Albon zijn plek over. Dus de coureur met dat Toro Rosso-stoeltje werd uiteindelijk gepromoveerd naar Red Bull."
Magnussen trekt echter een duidelijke conclusie. "Ik had zeker meer kunnen doen, dat wel. Ik denk niet dat iemand ooit in staat zal zijn om te zeggen dat ze niet méér hadden kunnen doen, want er zijn altijd momenten waarop je niet zo hard werkte als je had kunnen en moeten doen. Maar er waren ook momenten waarop ik wel alles gegeven heb en ik heb echt geen spijt van mijn keuzes. Ik denk niet dat ik iets had kunnen doen om het verloop van mijn carrière te veranderen."
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!