Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Geïrriteerde Marko dreunt waslijst aan Red Bull-problemen op na GP Bahrein

De eerste race verliep voor Max Verstappen en zijn team niet bepaald vlekkeloos. De uitvalbeurt was natuurlijk dramatisch, maar daarvoor waren er ook al genoeg problemen.

Perez Bahrain 2022
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Contentpool

Max Verstappen en Sergio Perez konden geen punten veroveren voor Red Bull tijdens de eerste GP van het jaar. Beide coureurs vielen in de slotfase uit. Het zorgde logischerwijs voor een gefrustreerde Helmut Marko, die na afloop voor de microfoon van onder meer RacingNews365 verscheen.

"Dit is heel bitter", zucht hij. "We hadden gehoopt te winnen, maar in de race konden we het tempo van Ferrari niet volgen. Ze waren in sector twee sneller, maar ook op de rechte stukken gaven we toe op hen."

Het was niet het enige probleem, want er is genoeg werk aan de winkel voor het team van Verstappen. "Bovendien kampten we met remproblemen, waardoor we ons terug moesten laten zakken. Vervolgens hebben we de undercut onderschat. Als Verstappen een normale outlap had gereden, dan had hij voor Leclerc gezeten. Als je voor ligt, dan zie de wereld er opeens heel anders uit", aldus Marko.

Het grootste probleem

Maar al die problemen maakten uiteindelijk niets uit, want aan het einde van de race dook er nog een terminaal probleem op, bij beide Red Bull-bolides. "Het ergste is natuurlijk de dubbele uitvalbeurt bij beide auto's. Aan het einde was er iets met de benzinetoevoer, maar wat er fout ging, dat weten we niet."

Het was niet het enige probleem voor Verstappen in de slotfase. "Bij de pitstop ging er ook wat mis bij Verstappen en werd er iets beschadigd. Hij moest enorm veel kracht geven bij het insturen en hij wist dat te managen, maar toen kreeg hij, althans dat dacht Max, problemen met de accu. Uiteindelijk bleek het de brandstoftoevoer bleek te zijn."

En niet alleen de Nederlander werd getroffen. Zijn teamgenoot vond twee ronden later ook zijn Waterloo. "Bij Verstappen kondigde het zich al op een manier aan, zo'n anderhalve ronde daarvoor. Bij Perez dachten we dat het probleem zich stabiliseerde, maar plots had hij geen power meer. Het was geen fout van hem."

Alles kan nog

Al met al een race om snel te vergeten voor Marko en zijn team. Van paniek is nog zeker geen sprake, benadrukt de Red Bull-adviseur. "Het is de eerste race. Het is mooi dat Ferrari er zo goed bij staat. We hebben duidelijk wat werk te verrichten, maar het wereldkampioenschap is nog langer niet beslist!"

Er zit namelijk echt nog wel wat meer in de RB18. Dan moet de Oostenrijkse formatie er wel even voor zorgen dat de problemen opgelost zijn. "De basis van de auto is goed voor dit seizoen, maar we moeten onderzoeken wat de oorzaak is van de vele kleine probleempjes die we hebben. De volgende dagen moeten we de koppen bij elkaar steken. Boos worden helpt niet", aldus Marko.

18 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull