Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Marko bevestigt: Red Bull zal met omstreden achtervleugel racen in Azerbeidzjan

Red Bull-adviseur Helmut Marko ligt niet wakker van de dreigementen van rivaal Mercedes, dat in Bakoe wil protesteren tegen de 'flexwing' van Red Bull.

Tijdens het Grand Prix-weekend in Azerbeidzjan zal de machtsstrijd tussen Red Bull en Mercedes waarschijnlijk een nieuw hoogtepunt bereiken. Mercedes heeft gedreigd om een protest in te dienen tegen de achtervleugel van de wagens van Max Verstappen en Sergio Perez. Red Bull lijkt allerminst wakker te liggen van de dreigementen en zal ook in Bakoe met de achtervleugel rijden. "Onze auto is, net als die van velen anderen, door de FIA getest en voldoet aan de reglementen", is Marko duidelijk in gesprek met Formel 1. "We hebben het in 2012 of 2013 ook meegemaakt dat onze voorvleugel twee- of driemaal aangepast moesten worden." "De regels worden aangescherpt (bij de GP van Frankrijk, red.), maar tot die tijd zijn we met een legale auto onderweg. Daarna moeten we een verstevigde bevestiging aanbrengen bij onze achtervleugel." Volgens Lewis Hamilton zou de flexibele achtervleugel in Bakoe zelfs een tijdwinst van zes tienden opleveren op het rechte stuk. Red Bull-teambaas Christian Horner noemde dergelijke verhalen al eerder onzin en sprak over hoogstens één tiende tijdwinst. Ook Marko verwijst de cijfers van Hamilton naar het rijk der fabelen. "Het voordeel is niet bepalend in de titelstrijd. Dat zijn de banden, om die in het juiste venster te krijgen, wel. Op de rechte stukken kan je ook een hogere topsnelheid krijgen door de vleugels anders af te stellen." De Oostenrijker, vaak niet vies van een gewaagde uitspraak, zegt zich niet bezig te houden met Mercedes. "Wij concentreren ons op onze auto en willen de titel winnen. Daarbij weten we dat we met Mercedes een zeer sterke concurrent hebben en daar komt nu ook Ferrari bij. Ik denk niet dat Monaco een eenmalige uitschieter was, maar dat ze op de langzamere circuits en andere banen met langzamere bochten een rol gaan spelen." "Als Mercedes zich op onze vleugel wil richten is dat hun recht. Onze focus ligt op ons eigen team en de wereldtitel."

Viaplay
x
Breaking FIA verwerpt protest Aston Martin