Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Marko: "Dan had Verstappen heel dicht op Leclerc gezeten"

Max Verstappen zag na beide vrije trainingen op de vrijdag van de Grand Prix van Azerbeidzjan 'P3' achter zijn naam staan. Het ware potentieel hebben we, in rondetijd tenminste, nog niet gezien, maar Helmut Marko weet dat er meer in zat.

Max Verstappen klokte twee keer de derde tijd op de vrijdag in Bakoe. Tot twee keer toe slaagde hij er echter niet in het achterste van zijn tong te laten zien op de zachte banden, zo legt Red Bull-teamadviseur Helmut Marko uit tegenover Motorsport-Magazin . "Op het moment dat de banden van Verstappen op hun best waren, kwam er steeds wat tussen", aldus de Oostenrijker, voornamelijk doelend op gele vlaggen. De vraag hoeveel er nog meer in had gezeten voor Verstappen als hij die vlaggen niet op zijn pad was tegengekomen, beantwoordt hij niet in aantal tienden. "Maar dan had hij heel dicht op de tijd van Leclerc gezeten", aldus Marko, die vervolgens ingaat op het thema porpoising. Het lijkt meerdere teams een goede performance in de weg staan op het snelle Baku City Circuit, bij Mercedes zelfs tot het punt waarop men op het lange rechte stuk van het gas lijkt te moeten gaan.

Marko maalt niet om porpoising

Bij Red Bull echter zijn daar geen zorgen om: "We ervaren porpoising ook, zeker wel. Maar het is niet zo alarmerend dat de driveability van de auto eronder te lijden heeft." Gevraagd of porposing nog een betrouwbaarheidsrisico voor de concurrent met zich meebrengt, geeft Marko aan dat de menselijke factor ook meespeelt: "Uiteindelijk rijdt de coureur er op hoge snelheid mee door."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal