Twee overwinningen, dat is de oogst van Max Verstappen in 2020. Ja, in totaal stond hij meer dan tien keer op het podium, maar uiteindelijk wilden de Nederlander en zijn team dat er veel meer overwinningen werden behaald. De wereldtitel was namelijk het enige doel van het seizoen, maar al snel was duidelijk dat dat er dit jaar niet in zat. Toch had het aantal overwinningen van Max Verstappen dit seizoen hoger uit kunnen vallen, zo is Red Bull-adviseur Helmut Marko in gesprek met Auto, Motor und Sport duidelijk. "We hadden op Mugello, in Turkije en de tweede race in Bahrein kunnen winnen", gromt de Oostenrijker. In Toscane was het echter de Honda-motor die meteen bij het wegkomen van de lijn kuren vertoonde, waarna de Nederlander na enkele bochten bij een crash betrokken raakte. In Turkije was Verstappen kansrijk, maar door een iets te enthousiaste inhaalpoging op Sergio Perez en een fout van Red Bull in de pitstraat ging ook die zege aan zijn neus voorbij. In Bahrein was het Charles Leclerc die met een overenthousiaste actie de race van de Nederlander al na vier bochten verpestte. Drie 'verloren' overwinningen dus, die volgens Marko allemaal voor Verstappen hadden kunnen zijn. Vooral op het moment dat Leclerc met een onbezonnen actie de GP van Sakhir van Verstappen tot een vroeg einde bracht, was de Nederlander volgens Marko niet helemaal zichzelf. "Een voorzichtige Verstappen functioneert niet. Hij heeft bij de start van die race zich drie keer ingehouden. Normaal gezien doet hij dat niet", verbaast Marko zich al onder andere doelend op het feit dat Verstappen zich terug liet zaken toen hij in de sandwich tussen Bottas en Perez dreigde te komen. "Maar", zo relativeert Marko. "Hij wist dat hij een auto onder zijn kont had die net zo superieur had kunnen zijn als in Abu Dhabi het geval was", zo blikt hij terug. Volgend jaar moet Verstappen ook zo'n dominante auto hebben als het aan Marko ligt. Hij ziet kansen voor zijn stercoureur. "De wagen voor volgend jaar is ongeveer gelijk aan die van nu. Het valt nog te bezien hoeveel downforce we verliezen door de nieuwe vloer, maar op dat gebied zijn we ook goed op weg." "Dat betekent dat het Formule 1-seizoen 2021 aanvangen met een goede basis, waarvan we weten dat deze goed werkt", aldus Marko, die verzekert dat er bij de eerste race nieuwe onderdelen op de Red Bull-bolide zullen zitten. "Het laatste woord is namelijk nog niet gezegd." "Er zullen nieuwe dingen op de wagen komen in Melbourne. Het doel is om eindelijk op gelijke hoogte met Mercedes te komen. Daarom hebben we tot het einde van het jaar doorontwikkeld, want we wilden zeker weten dat we met onze ontwikkelingen op het goede pad zaten." Max Verstappens dominante zege bezorgde Mercedes serieus hoofdpijn. Wat betekent dit voor 2021? Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen bespreken het in de nieuwe RacingNews365-podcast, die hieronder is te beluisteren.
Meest gelezen