Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 2024

Marko en Wolff luiden de noodklok: "Zit allemaal over de limiet"

Hier en daar liepen de spanningen ook dit seizoen weer hoog op tussen Mercedes en Red Bull, maar teambaas Toto Wolff en adviseur Helmut Marko zijn het over één ding eens: de Formule 1-kalender zit aan de limiet.

Abu Dhabi race start
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Er ontstond de afgelopen jaren wel vaker ophef tussen de kampen Mercedes en Red Bull. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de kampioenschapsstrijd van 2021 of de ruzie tussen George Russell en Max Verstappen die aan het einde van dit jaar ontstond. De beide partijen kunnen soms maar net met elkaar door één deur, maar die spanningen zijn er niet altijd.

Toto Wolff en Helmut Marko bewijzen dat nog maar eens, want de beide heren zijn het unaniem eens over een prangend vraagstuk binnen de Formule 1: zit de kalender van de sport op de limiet, of kunnen de grenzen nog verder gerekt worden? In gesprek met ORF vellen de beide heren een glashelder oordeel over de situatie. 

"Ik vind dat het op de grens zit en ik ben alleen nog maar onderdeel van het senior management", zo stelt Marko. "Men moet eens naar de monteurs kijken, zoals tijdens de Grand Prix van Las Vegas. Die race werd laat op de avond verreden, nadat de monteurs en vlucht van veertien tot zestien uur achter de rug hadden en gewoon op hetzelfde tempo door moesten gaan."

Geen toename

Marko vervolgt: "Als we die 24 races op de kalender willen houden, moet de volgorde echt beter. Men vliegt de hele wereld over, dat is gewoon zo. Maar als je het mij vraagt, zijn meer (races) gewoon niet goed, ook niet als je naar de werkdruk kijkt. Tenzij je met twee crews begint. De verdeling van de races moet gewoon in balans zijn. Je hebt traditionele Europese races, maar ook nieuwe races die wel goed zijn, maar een bepaalde motorsportcultuur missen. Die cultuur hebben races op Spa of Monza bijvoorbeeld wel, maar zo moeten we de balans in stand houden. Maar toenemen mag het (aantal races) niet, als het aan mij ligt."

Ook Wolff sluit zich aan bij de mening van Marko. "Ik heb laatst nog met Helmut gesproken over Las Vegas. Het was echt wreed, omdat je maar een paar uur daglicht ziet voor je naar bed gaat en niet weet wanneer je moet eten. Iedereen pakte dat anders aan, maar dat tast je ritme zo erg aan dat je daar maar lastig van kan herstellen. En dan hebben we het nog niet eens over het vliegen gehad! Laatst had ik een sponsorevenement in Hawaii. Ik was daar welgeteld achttien uur. Ik kwam vanuit Austin met een vlucht die zeven uur duurde, om vervolgens weer terug naar Austin te gaan." 

"Dat klinkt allemaal geweldig, maar als je in je hotel zit en weet dat je naar een evenement moet en niet zomaar naar het strand kan, wordt de situatie ineens een stuk minder leuk. Dat vond ik al wreed, dus zoals Helmut zegt: het zit allemaal over de limiet en wij reizen dan nog comfortabel. De monteurs reizen economy class en zijn constant bezig met het op- en afbouwen, dus zij hebben het nog zwaarder. Je kan wel aan alle gezichten zien dat het niet lang houdbaar blijft op deze manier."

Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.

Abonneer & win

Praat mee!

Viaplay
x
Kalender Marko en Wolff luiden de noodklok: "Zit allemaal over de limiet"