Al vanaf de start van het seizoen is de toekomst van Max Verstappen iets waar over gesproken wordt. McLaren informeerde kort naar de staat van zijn contract, Aston Martin zou bereid zijn 1 miljard neer te leggen voor de diensten van de Nederlander en de interesse vanuit Mercedes is welbekend. Intussen vindt deze zomer het eerste concrete meetpunt plaats voor de exitclausule van Max Verstappen: als hij deze zomer buiten de top drie valt, dan zou hij zonder problemen onder zijn contract uit kunnen komen.
Red Bull-adviseur Helmut Marko heeft het altijd erg simpel gesteld: zo lang Red Bull Verstappen van een winnende auto kan voorzien, hoeft het team zich geen zorgen te maken. Bij het programma Talk und Sport op ServusTV stelt men aan Marko dan ook de zeer logische vraag: heeft Verstappen nu een auto waarmee hij kampioen kan worden?
"Op dit moment niet. Dat moet ik eerlijk toegeven", zo luidt de reactie van Marko. "Hij moet nu elke ronde absoluut op de limiet rijden, dat is de enige manier. Je ziet ook hoe Yuki Tsunoda het nu moeilijk heeft, hoe al zijn teamgenoten het moeilijk hebben gehad. Alleen hij kan omgaan met deze wagen. Onze auto heeft nu een iets breder werkvenster. Als alles klopt, dan zijn we net zo snel als McLaren. Voor ons is dat alleen eens in de drie, vier races. McLaren staat er gewoon altijd. Dat betekent dat als we deze problemen niet verhelpen, het gat alleen maar groter wordt."
Momenteel is de achterstand van Verstappen in het coureurskampioenschap inderdaad vrij groot. Lando Norris staat 39 punten voor op Verstappen, kampioenschapsleider Oscar Piastri heeft een voorsprong van 49 punten. Toch gooit Marko het bijltje er nog niet bij neer. "Met Sebastian Vettel stonden we 47 punten achter op Alonso (in 2012) en dat hebben we toen ook goedgemaakt. Dus we geven nog niet op, maar het zal wel moeilijk worden."
Ook interessant:
Max Verstappen was dé hoofdrolspeler tijdens de Grand Prix van Spanje, zeker na zijn botsing met George Russell. Daar kreeg hij een straf van tien seconden voor. Hoe kijken de heren Tim Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk eigenlijk naar het voorval? Ze bespreken dat en nog veel meer in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!