Max Verstappen zal de Grand Prix van Monaco vanaf P4 aanvangen, maar kijkt vanaf die startpositie toch tegen een lastig karwei aan. Inhalen is op het smalle stratencircuit in het prinsdom namelijk allesbehalve makkelijk en dus moeten de teams, waaronder Red Bull, op zoek naar een andere manier om eventueel posities te winnen.
Red Bull-adviseur Helmut Marko denkt die sleutel tot succes wel gevonden te hebben, mits het allemaal goed uitpakt. "Laten we zien wat die dubbele pitstops gaan betekenen. Ik denk dat de enige manier waarop wij nog naar voren kunnen komen, door strategische keuzes zal zijn. Dus laten we zien hoe de race verloopt, of Lando Norris snel gaat zijn of dat hij gaat cruisen. Beide aanpakken kunnen positief of negatief uitpakken. Met safety cars en dergelijke is alles hier mogelijk", zo stelt de Oostenrijker tegenover Motorsport.com.
De karakteristieken van de baan in Monaco maken het voor de coureurs namelijk ontzettend lastig om alleen al aan inhalen te denken, zo illustreert Marko met een voorbeeld uit de Formule 2. "We hebben in de Formule 2 gezien dat Lindblad drie seconden per ronde sneller was dan de auto voor hem, maar inhalen ging gewoon niet. En een Formule 2-auto is nog iets kleiner dan een Formule 1-auto. Dus ook al ben je vijf seconden per ronde sneller, dan gaat inhalen hier alsnog niet. Je kunt alleen met de strategie iets doen."
Marko vervolgt: "Vorig jaar reden we vier à vijf seconden langzamer dan normaal en waren ze bijna langzamer dan een Formule 2-auto. Doordat wij niet vooraan staan, kunnen wij het tempo niet dicteren."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!