Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Helmut Marko

Marko geeft uitleg over bandenslijtage Verstappen

Max Verstappen en Red Bull werkten een prima race af in Canada, ware het niet dat bandenslijtage weer een grote rol speelde. Adviseur Helmut Marko legt uit hoe dat kwam.

Marko Monaco
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Max Verstappen begon met een keurige uitgangspositie aan de Grand Prix van Canada, en uiteindelijk wist hij die tweede startpositie ook om te zetten in een podiumplek. Tijdens de race liep de Nederlander niet echt tegen grote problemen aan, ware het niet dat hij ook hier last had van een welbekende boosdoener: bandenslijtage. Verstappen ging bijvoorbeeld vrij vroeg naar binnen voor zijn eerste pitstop, zelfs nog voor de voorspelde pit window van Pirelli. 

Adviseur Helmut Marko heeft daar echter een goede verklaring voor. "In de eerste stint zijn we misschien iets te agressief met de banden omgegaan. Die gingen er toen vrij snel aan, maar in de derde stint klonk het ons weer als muziek in de oren! Over het algemeen was het een ongelooflijk goede race, we hadden niet verwacht dat Mercedes zo goed met de banden om zou kunnen gaan", zo legt de Oostenrijker uit tegenover onder meer RacingNews365. 

Daar zat volgens Marko dan ook het grote probleem tijdens de race. "Omdat we dus te agressief met de banden omgingen, hielden ze het niet heel lang vol. En we hadden ook besproken dat we met de safety car buiten zouden blijven, omdat we anders door drie auto's ingehaald konden worden." 

Praat mee!

x
Opvallende straf Norris krijgt opvallende straf van stewards