Dit weekend wordt er in Spanje geracet op het vernieuwde Circuit de Barcelona-Catalunya. De chicane in de derde sector is eruit 'gesloopt', waarvoor er een zeer snelle bocht in de plaats is teruggekomen. Bovendien is de laatste bocht door het verdwijnen van de chicane nu ook aanzienlijk sneller. Daardoor hebben de banden het zwaar te verduren, zo legt Helmut Marko uit aan het Duitse Sky Sport . "De grote uitdaging dit weekend lijkt het bandenmanagement te worden. Deze banden de helft van de race in leven houden is de moeilijkste taak, vooral de zachte banden." Dat heeft Verstappen hem namelijk uitgebreid verteld. "Ik heb de analyse van Max over de banden gehoord. Het is niet makkelijk, want in elke bocht wordt er een andere band belast. De zwaarste belasting is er uiteraard voor de band linksvoor", zo verwijst hij naar de twee snelle rechtse bochten in het slot van de ronde. "Maar de achterbanden worden ook extreem belast."
Grote stap voorwarts
Marko weet wel wat de oplossing is om bandenslijtage tegen te gaan tijdens de uitputtingsslag op zondag. "De coureur moet goed letten op de mate waarop hij de band belast, dus hoe snel hij de bocht in gaat. Hij moet voorzichtig zijn bij het accelereren en een balans vinden waarbij de algemene snelheid goed is, maar een balans die ook de banden niet te veel belast." Maar op de vrijdag heeft Red Bull, in ieder geval aan Verstappens kant van de garage, al goede progressie geboekt, verzekert hij. "Verstappen heeft een ongelooflijke stap voorwaarts gemaakt en daarom ben ik met het oog op de race dan ook zeer positief", aldus Marko, die een race met twee tot misschien wel drie pitstops voorspelt. En had Red Bull trouwens wat last van gestuiter in de laatste bocht? We hoorden Verstappen er even over praten op de radio. Niets aan de hand, oordeelt de Oostenrijker. "Max klaagde niet, hij vertelde gewoon wat de auto deed. Er was wat gestuiter in één situatie."
Meest gelezen