In de slotfase van de Grand Prix van Spanje liepen de gemoederen hoog op, zeker bij Max Verstappen. Red Bull stuurde de wereldkampioen op harde banden naar buiten tijdens de safety car, terwijl het grootste deel van het veld op softs reed. Zodoende begon Verstappen terug te vallen en werd hij ook nog eens onterecht geïnstrueerd om George Russell voorbij te laten na een touché in de eerste bocht.
Op dat moment sloegen de stoppen door bij Verstappen, die tegen Russell aan botste en een fikse straf kreeg. De coureur viel terug naar de tiende plaats én ontving drie strafpunten, waardoor een schorsing akelig dichtbij komt. Helmut Marko beschrijft de tumultueuze slotfase uitgebreid.
"Tijdens de race in Barcelona was een derde plaats mogelijk geweest, maar in plaats daarvan werd het een tiende plaats", vertelt Marko in zijn column voor Speedweek. "Dit was niet in de laatste plaats te danken aan de strategie. We hadden drie opties toen de safety car naar buiten reed: we hadden helemaal niet kunnen stoppen, we hadden kunnen overschakelen op zachte banden die ongeveer zeven ronden oud waren, of we hadden een nieuwe set hards kunnen gebruiken. Dat laatste hebben we gedaan en achteraf was dat helaas de slechtste optie. Maar goed, achteraf ben je altijd slimmer."
De softs hadden Verstappen meer kans gegeven, beredeneert Marko. "Het is moeilijk te simuleren wat de beste keuze zou zijn geweest. Als we op de baan waren gebleven en niet waren gestopt, hadden de twee McLarens ons ingehaald. Maar ik denk dat we een eerlijke kans hadden gehad tegen Charles Leclerc in de Ferrari. En omdat de safety car lange tijd bleef, hoefden de coureurs relatief weinig ronden te rijden.
Marko zag ook dat winnaar Oscar Piastri een factor was. "We hadden meer kans gehad met de gebruikte softs dan met de nieuwe harde banden. De opwarmfase was moeilijk met de hardste compound, we kregen de banden niet op temperatuur. Piastri reed ook langzaam voor de herstart. Ondanks zijn jonge leeftijd is hij een slimme man en wist hij dat Max op de harde banden zou rijden."
Ramp
Dan gaat Marko in op de verschillende botsingen. "Daarna kwam het tot een botsing met Max, en dan moet je wel naar de totale situatie kijken. Ten eerste kreeg hij de harde banden, hoewel hij dat niet wilde. Vervolgens was er in de eerste ronde meteen een uitwijkmanoeuvre, waarbij hij bijna van de baan vloog. Ook rijdt Leclerc met ruim 300 kilometer per uur zijdelings tegen zijn auto aan. Dat is volledig ondergesneeuwd en was ook erg gevaarlijk."
"Daardoor was de sfeer natuurlijk gespannen. Uiteindelijk kwam het nog tot een incident met Russell. Max, die het reglement door en door kent, zei dat hij de plaats niet terug hoefde te geven. Maar hem werd verteld dat hij de positie wel moest teruggeven. Dat waren al heel wat bittere pillen die hij moest slikken. Daar komt nog bij dat Russell niet bepaald zijn beste vriend is."
Het gevolg? Marko houdt zijn hart vast, want bij een nieuw strafpunt in Canada of Oostenrijk volgt een schorsing voor Verstappen. "Nu mag hij zich de komende twee raceweekenden nergens schuldig aan maken. Men zal hem natuurlijk vertellen dat hij niets ondoordachts mag doen. Het zou een ramp zijn als hij in Oostenrijk (de thuisrace van Red Bull red.) niet zou kunnen starten. Maar daar gaan we niet vanuit, want het is echt niet zo dat Max in elke race iets aanricht. Na Oostenrijk vervallen de eerste strafpunten weer."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!