Max Verstappen heeft keurige zaken gedaan in Spanje door er tijdens de kwalificatie met de derde startpositie vandoor te gaan. De beide McLaren-coureurs waren simpelweg te snel voor de Nederlander, maar hij kon de andere concurrenten wél achter zich houden. Al met al is dat toch een goede uitgangspositie, al zijn er volgens adviseur Helmut Marko nog wel wat zaken die onduidelijk blijven.
Hij velt tegenover Motorsport-Magazin een eerste conclusie na afloop van de kwalificatie. "Eén tiende achter Norris, dat is erg goed. Ten opzichte van Piastri is het iets meer. Maar met onze performance op de medium-banden stonden we er prima bij, terwijl we op de zachte banden wat verder terugvallen. We verliezen vooral in sector één, met bocht vier, al zijn we in sector drie gelukkig wel het snelst. Dat toont ook wel aan dat de banden steeds beter worden over één ronde en dat is ook veelbelovend voor de race."
Maar zat het verlies dan alleen in bocht vier, of gaat het nog verder dan dat? "Nee, in de hele eerste sector, niet alleen in bocht vier. In die eerste sector verliezen we denk ik tweeënhalve tiende. Als dat niet gebeurd was, hadden we een stuk dichter bij Piastri kunnen komen."
De Oostenrijkse adviseur weet maar al te goed hoe het probleem precies tot stand komt. "Het probleem is vooral dat hoe hoger de temperaturen worden, hoe langzamer de bochten worden, hoe moeilijker het is om grip op te bouwen. Maar aan de andere kant, als je in de derde sector de snelste tijd noteert, moeten de banden het wel vol hebben gehouden. We hebben dus wat inconsistenties, maar we begrijpen nog niet helemaal hoe het kan dat we met de medium-banden competitief zijn. De longruns waren ook goed en we hebben alle bandencompounds nog over voor de race, dus dat kan allesbepalend worden."
Marko heeft er dus wel vertrouwen in dat de strijd nog niet gestreden is. "Als je de Formule 2 hebt gezien, hoe de banden het daar deden. Als ze daar naar zachte banden wisselden, ging men als een warm mes door de boter. De derde plaats is hier ook niet slecht. Het is een lange weg naar de eerste bocht maar je kan daar in de slipstream gaan zitten, dus de eerste bocht wordt interessant."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!