Het plan van Red Bull is duidelijk: het team wil in 2022 gebruik maken van de Honda-motoren van 2021. Om dit te kunnen realiseren is het een vereiste dat de motorenontwikkeling wordt stopgezet aan het einde van 2021. Dit omdat Red Bull niet de middelen heeft om motoren zelf door te ontwikkelen. Niet qua financiën, faciliteiten en personeel. Helmut Marko reisde recent af naar Japan om daar met Honda te praten over de mogelijkheden om de technologie en IP-rechten over te nemen: "Ik was daar om een financieel concept op te stellen en te kijken of en hoe we de motoren vanaf 2022 kunnen gebruiken." "Het ziet ernaar uit dat we dit kunnen, maar de doorslaggevende factor is of de ontwikkeling van de motoren vanaf 2022 bevroren wordt of niet. Als dit niet het geval is, dan hebben wij niet de capaciteit om deze zeer gecompliceerde power units te runnen. Dat is geen chantage, maar een feit", vertelt de Oostenrijker aan F1-insider. Marko refereert daarmee ongetwijfeld aan uitspraken van onder andere FIA-president Jean Todt, die zei dat hij zich door geen enkel team liet chanteren om bepaalde regels in de Formule 1 aan te passen. De drie overgebleven motorleveranciers steunen het plan van Red Bull ondertussen steeds meer. Ferrari en Mercedes willen praten over een ontwikkelingsstop en ook Renault zegt zich constructief op te willen stellen. Volgens Marko is het echter niet alleen Red Bull dat bezig is met een lobby. "Ook de FIA en Liberty Media zijn hierin geïnteresseerd. Een bevriezing van de motoren zou de kosten drastisch verminderen. Dat geldt ook voor het sneller invoeren van de nieuwe regels, inclusief synthetische brandstoffen. Er zouden dan alleen maar winnaars zijn", aldus de Red Bull-adviseur.
Meest gelezen