"Natuurlijk hadden we een discussie van formaat over wat te doen. We wisten dat deze setup riskant was, maar gezien de superioriteit van de McLarens was het de enige manier voor ons om hen uit te dagen", legt Marko in zijn column voor Speedweek uit over de strategische overwegingen van Red Bull.
De weersvoorspelling vormde de basis van hun tactiek. Het team rekende op regen in de ochtend van de race, gevolgd door droge omstandigheden tijdens de Grand Prix zelf. Met de hoge topsnelheid die de aangepaste vleugel zou opleveren, zou het voor McLaren moeilijk worden om Verstappen in te halen.
Het weer pakte echter anders uit dan verwacht, en de gevolgen waren direct merkbaar. Op het natte circuit bleek de speciale setup contraproductief, wat zelfs resulteerde in een zeldzame spin van de viervoudig wereldkampioen.
"Het was duidelijk dat we het zwaar zouden hebben met deze zeer speciale setup op een nat circuit", erkent Marko. Die spin kostte Verstappen waarschijnlijk een podiumplaats. "We geloven dat zonder deze misser de Nederlander als derde had kunnen eindigen."
De realiteit was echter nog harder dan aanvankelijk gedacht. Na afloop van de race realiseerde het team zich dat zelfs bij droge omstandigheden de McLarens onbereikbaar waren gebleken.
"Na de race realiseerden we ons dat we zelfs op een droge baan geen kans zouden hebben gehad tegen de McLarens, maar een podiumfinish had binnen ons bereik moeten liggen," concludeert Marko.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!