Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Marko opent aanval op FIA na Verstappen-crash: "En dan wordt Vettel gediskwalificeerd!"

Helmut Marko doet niet aan vakantie. Ook na afloop van de Hongaarse Grand Prix gaat de Oostenrijker maar door. Dit keer heeft hij het gemunt op de rare straffen van de FIA.

Helmut Marko wordt door SpeedWeek gevraagd om de balans op te maken na elf races. Er had volgens de Oostenrijker nog meer in gezeten, maar toch kan hij ook tevreden zijn over de eerste helt van het jaar. "We hebben veel bereikt, maar er was meer mogelijk. De eerste helft ging beter dan we verwachtten. We zijn op gelijke hoogte met Mercedes, zowel qua chassis als de motor. Max presteert op de toppen van zijn kunnen. Het is zijn beste seizoen tot nu toe." Toch had het plaatje er aanzienlijk rooskleuriger uit kunnen zien als Max Verstappen de laatste twee races niet was benadeeld door een Mercedes-coureur, weet Marko. "Toen kregen we te maken met die ramp, buiten onze schuld om. De crash van Hamilton tegen het achterwiel van Max, waardoor hij werd beroofd van de overwinning en we meer dan 1.5 miljoen euro schade opliepen!" En twee weken later ging het op de Hungaroring nog fout. Het staat allemaal op het netvlies van Dr. Marko gebrand. "Toen de race begon hadden we nog vertrouwen in regenkoning Max, totdat Valtteri Bottas onze twee bolides uitschakelde, elk met aanzienlijke schade", zucht Marko. "Daardoor is onze voorsprong in beide kampioenschappen verdwenen." Bovendien schoot het bij Marko in het verkeerde keelgat dat Vettel na afloop van de Hongaarse Grand Prix werd gediskwalificeerd omdat hij 0,7 liter te weinig brandstof in de tank had. Het staat volgens de Red Bull-adviseur totaal niet in verhouding met de in zijn ogen te lage straf die Hamilton kreeg na zijn crash met Verstappen. "Een Vettel wordt gediskwalificeerd omdat hij te weinig brandstof in zijn tank had zitten. We moeten het echt eens hebben over de verhoudingen tussen de straffen. Het is duidelijk waarom hij te weinig brandstof had: omdat hij meer brandstof had gebruikt in het gevecht met Esteban Ocon. Hoe staat dat in verhouding met de overtreding van Hamilton?" "Dan krijg je ook nog de uitspraken van Lewis die Alonso gevaarlijk vond rijden. Fernando reed sensationeel, verdedigde op zijn best. Dan komt die uitspraak van een coureur die de race daarvoor nog een concurrent uitschakelt", hekelt Marko, die toch ook nog wat positiefs te zeggen had. "We zijn na de race in Hongarije ondanks het sterke weekend van Mercedes optimistisch. We hadden balansproblemen, maar toch zaten we nog op het niveau van Mercedes. Toen kwam echter die kwalificatie met de 'spelletjes' van meneer Hamilton, die meer in zijn achteruitkijkspiegels keek dan vooruit", zo eindigt hij toch nog met een kritische noot zijn verhaal.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'