Tot dusver is het raceweekend op de Hungaroring niet wat men bij Red Bull Racing ervan verwacht had. Yuki Tsunoda zat tijdens de kwalificatie niet eens zo gek ver achter teamgenoot Max Verstappen maar lag er toch al uit in Q1, terwijl de Nederlander zelf niet verder kwam dan de achtste startpositie. Een flinke domper voor de Oostenrijkse renstal, zelfs nadat Verstappen de achterstand op de McLaren-coureurs gehalveerd had.
Maar waar dat precies aan ligt, is ook voor adviseur Helmut Marko nog onduidelijk. Technisch directeur Pierre Waché stelde eerder al dat niets met de RB21 lijkt te werken in Hongarije, en dat bevestigt Marko ook in gesprek met Motorsport.com. "We konden de auto maar niet in een werkvenster brengen waarin de banden werkten. We waren zelfs sneller op gebruikte banden dan op nieuwe banden, dat is natuurlijk niet normaal. Jammer genoeg moet ik toegeven dat alles wat we maar kunnen aanpassen of veranderen niet heeft gewerkt. We hebben de situatie wel iets verbeterd, maar we weten zelf eigenlijk niet waarom."
Dat maakt de prestatie van Verstappen echter wel indrukwekkender, want bij Red Bull had niemand echt op een plek in Q3 gerekend. "Q1 was zelfs al lastig. Yuki zat er maar een tiende achter en heeft het niet gered. Daarna is het wel iets verbeterd en Max heeft het fantastisch gedaan, echt fantastisch. Dit is ook compleet nieuw voor ons. De hele kwalificatie konden we geen grip vinden."
Maar dat was niet de enige verrassing, want de Oostenrijker keek ook met open mond van verbazing toe toen Charles Leclerc er met poleposition vandoor ging. "Ik dacht dat niemand de McLarens zou kunnen pakken. Ze waren in iedere sessie zo dominant, dus dit kwam als een enorme verrassing. Ineens, boem, daar was Leclerc. De (lagere) temperaturen lijken ook een vrij grote invloed te hebben gehad."
Een tegenvallende realiteit met weinig kans op verbetering, dus. Maar wat is er nog mogelijk tijdens de race? "We kunnen niks meer veranderen", zo begint Marko al met een volgende realistische conclusie. "Misschien dat de temperatuur of regen nog enig verschil kan maken. Het is vaak een hectische race en mogelijk wordt het een tweestopper, dus laten we hopen dat er nog wat kansen opkomen. Maar na Spa vertrouwen we helemaal niet meer op de weersverwachtingen!"
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!