Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Helmut Marko

Marko spreekt Verstappen tegen over 'Monza-vleugels'

Max Verstappen uitte tijdens het Grand Prix-weekend kritiek op het team dat er geen speciale 'Monza-vleugel' beschikbaar was. Helmut Marko weerspreekt die kritiek nu en verklaart dat het tempo dan nóg slechter was geweest.

Verstappen Marko Italy
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

"Het helpt natuurlijk ook niet dat we geen Monza-vleugel hebben. Als je naar onze achtervleugel kijkt... die is aardig aan getrimd, zeg maar. Dus ja, dat is natuurlijk niet ideaal voor de topsnelheid." Was getekend: Max Verstappen na afloop van de kwalificatie in Monza. Volgens de Nederlander was het ontbreken van een speciale 'Monza-vleugel' een van de oorzaken van de problemen voor Red Bull. Volgens Helmut Marko is het echter niet zo zwart-wit en speelde er meer factoren.

De Oostenrijker vertelt namelijk aan Motorsport.com dat de al problematische RB20, nog meer problemen had gekregen wanneer Red Bull een kleinere vleugel had gemonteerd: "Een auto met een kleinere vleugel zou dit weekend waarschijnlijk nog minder competitief zijn geweest, omdat zoiets dan nog weer slechter is voor de banden. Dat is een belangrijk onderdeel van het probleem."

"Dit was het maximale voor ons. Het is ook geen verrassing omdat niets uit het verleden meer helpt," aldus Marko. "In het verleden was warm weer juist goed voor ons, maar nu zitten we er veel te ver vanaf. We moeten erg snel een oplossing vinden."

Vleugels McLaren en Mercedes

Een van de oplossingen lijkt het introduceren van een nieuw updatepakket. Toch is Marko van mening dat niet alles hangt of staat met updates: "Ik weet niet of het alleen maar in updates zit. Het belangrijkste is dat we weer een betere balans in de auto terugvinden. We moeten helemaal teruggaan in de tijd en kijken waar we precies een verkeerde afslag hebben genomen."

Door vele in de paddock wordt ook met argusogen gekeken naar de 'bewegende' voorvleugels van McLaren en Mercedes. De FIA deed al speciaal onderzoek, maar de resultaten hiervan zijn niet bekend. Toch wil Marko aan die geruchten niet te veel conclusies hangen: "Het is een deel van het verhaal, maar in algemene zin is het verschil nu gewoon veel te groot."

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Verstappen krijgt gloednieuwe uitdaging van Red Bull