Red Bull kwam als verliezer uit de bus in het strategische steekspel van de Grand Prix van Spanje. In de slotfase stond Max Verstappen als enige ineens op de harde band, terwijl alle andere coureurs op softs of mediums stonden. Daardoor maakte Verstappen geen schijn van kans tegen de McLarens, maar ook niet tegen de Ferrari van Charles Leclerc en de Mercedes van George Russell. En dat was uiteraard nog voor de tijdstraf voor het veelbesproken incident.
Bij Motorsport Magazin spreekt Red Bull-adviseur Helmut Marko van een duivels dilemma waar het team voor stond. "Het begon met dat we ons realiseerden dat we de McLaren niet konden bijhouden met de normale twee-stop strategie. Dus gingen we over op drie stops. En we hadden nog steeds banden voor deze eventualiteit. Maar met de safety car was het duidelijk dat als je niets aan de banden zou doen, je zou worden ingehaald. We hadden maar één nieuwe band en dat was een nieuwe harde band. En die was een ramp in de opwarmfase en qua snelheid."
Toch denkt Marko dat het in de basis wel goed zat met de strategie. "Het scheelde niet veel of het concept van de drie stops zou hebben gewerkt, in ieder geval voor het podium. En door de situatie dat we maar zeven ronden zachte banden hadden gebruikt, dachten onze strategen dat de harde band de betere was. Maar het was een ramp in de opwarmfase en minstens een seconde langzamer qua snelheid."
Achteraf geeft Marko dan ook toe dat hij en het team het nu anders aangepakt zouden hebben. "Als je had geweten dat de harde band zo slecht was. Ja."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!