Het duurt nog even, begin 2025, voordat Adrian Newey de deur definitief achter zich dichttrekt bij Red Bull. Wel is het zo dat de man die de wagens heeft ontworpen waarmee Sebastian Vettel en Max Verstappen wereldkampioen werden vanaf nu veel minder betrokken zal zijn bij het F1-team. Een einde van een tijdperk breekt aan, want Newey was vanaf de oprichting van Red Bull een van de belangrijkste pijlers van het team.
Red Bull-adviseur Helmut Marko is een van die andere pijlers en de Oostenrijker baalt zichtbaar van het vertrek van Newey. "Dit is natuurlijk een groot verlies voor Red Bull Racing. Hij was misschien niet altijd betrokken bij de dagelijkse gang van zaken, hij lette misschien niet op elk detail, elk schroefje, maar hij was wel degene die de complexe kennis van aerodynamica en mechanische grip van de hele auto onder controle had. Bovendien hebben zijn grote successen hem tot een legende gemaakt", spreekt Marko lovende woorden over Newey tegen de Oostenrijkse krant Kronen Zeitung.
Hoewel Marko ook denkt dat de toekomst gewaarborgd is bij Red Bull, is het moeilijk om het vertrek van Newey op te vangen. "We hebben de afgelopen jaren een jong ingenieursteam opgebouwd, dus we zijn zeer goed gepositioneerd. Maar in 2026 komt er natuurlijk een nieuw reglement. Wanneer er in het verleden zo'n reglement kwam, was het meestal Adrian die het als eerste optimaal begreep."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Martin Mortel
Lewis Hamilton zat heel, heel duidelijk te hengelen naar Newey. Die wilde hem er heel erg graag bij hebben bij Ferrari. Nou, ik hoop dat Newey gewoon gaat genieten van zijn pensioen. Echter, hij zou niet de eerste zijn die doorgaan met het werk dat je zo mooi vindt boven met pensioen gaan stelt. Marko zelf is daar een mooi voorbeeld van.
Hennie-1965
Zou best kunnen dat Lewis dat wil, maar als ik kijk naar de laatste jaren en hoe Newey veranderd is ( hij lijkt mij met z'n gezondheid problemen te hebben ) , mager geworden enz. Ik denk dat hij een paar jaar met z'n vrouw op z'n nieuwe boot gaat toeren en hopelijk nog vele jaren dat kan blijven doen, maar de stress van de F1 heeft echt z'n tol geëist van deze grootheid, vooral na het overlijden van zijn grote vriend Matenshitz !
Monic Armiento-Hissink
die verandering is naar mijn idee begonnen na zijn fiets ongeluk waar hij toch ernstig gewond is geraakt. Zoiets zet je toch aan het denken lijkt me.
Martin Mortel
@Monic Armiento-Hissink Kan ik uit ervaring wel zeggen dat dit best eens zou kunnen. Ik ben als hardloper ook eens ooit door een auto plat gereden. Ben blij dat ik het nog kan navertellen, maar je kijkt wel anders naar het leven, je baan, eigenlijk alles.