Max Verstappen stond in de eerste vrije training voor de Formule 1 Grand Prix van Italië nog op de eerste plaats, maar in de tweede training viel Red Bull iets terug. De tijden zeggen in de trainingen echter maar weinig en adviseur Helmut Marko legt uit hoe de vrijdagsessies zijn verlopen voor de leiders in het klassement. "We hebben vooral veel geëxperimenteerd", zo trapt hij het gesprek af met de media, waaronder RacingNews365 . "Die ene snelle ronde (in de tweede training, red.) zou Max bovenaan het scorebord hebben gezet, maar in de tweede sector zaten er minstens tien auto's in de weg. Hij verloor tijd en balans. De problemen voor ons zitten minder in de snelle bochten en meer in de langzamere." VT2 in Monza werd voor Red Bull getekend door een crash van Sergio Perez in Parabolica . Marko verdedigt zijn coureur: "De auto had relatief veel last van onderstuur, daarom eindigde Checo daar. Hij gleed het grind in, maar de auto was ook moeilijk te besturen omdat de juiste balans nog niet gevonden was."
Chaos in Monza
Als er aan Marko wordt gevraagd wat Red Bull kan weerhouden van de overwinning in Monza, noemt hij een van de Ferrari-coureurs. "Carlos Sainz lijkt erg sterk op dit moment", aldus de Red Bull-prominent, die wijst naar een nog groter probleem: de welbekende Monza-trein in de kwalificatie, waar iedereen voor de laatste bocht richting startfinish elkaar ophoudt. Dit willen ze vooral vanwege het slipstream-effect. "Dat kan twee tot drie tienden schelen, maar de kans dat je daarvan profiteert is niet heel groot. We zagen het al in de Formule 2: driekwart van het veld kwam niet eens over startfinish door alle hectiek. Het risico is het niet waard", aldus Marko.
Meest gelezen