Max Verstappen begon de sprintrace van Emilia-Romagna vanaf de eerste plaats, maar gelijk na de start ging het mis. De Nederlander kwam niet goed weg, terwijl WK-leider Charles Leclerc een sterke start kende. De leiding van de sprintrace ging naar de Ferrari-coureur. Wat was er aan de hand bij Verstappen? "Het is misgegaan tijdens het programmeren, de synchronisatie werkte niet. Bij de eerste en tweede versnelling was de synchronisatie niet optimaal", legt Helmut Marko uit aan RacingNews365 . Verstappen liet gelijk via de boordradio weten dat hij 'geweldige synchronisatie' ervoer, begeleid door een sarcastisch lachje.
Problemen zondag opgelost
Dat de versnellingen niet goed gesynchroniseerd zijn, betekent dat het schakelen niet vlekkeloos verloopt en er een hapering optreedt tijdens het schakelen naar een volgende versnelling. Dat hinderde Verstappen tijdens zijn eerste meters van de sprintrace in Imola. Ondanks het technische probleem bij de start won de Limburger de sprintrace echter alsnog. Marko baalt van het probleem, maar blijft positief. "Max kon het uiteindelijk weer goedmaken, maar heeft slechts één punt gewonnen op Leclerc. Dat is jammer, maar de snelheid zit er goed in." De problemen zullen als het goed is op zondag niet opnieuw optreden. Het is softwarematig, dus het valt te programmeren", aldus Marko, die zich geen zorgen maakt over de start van de GP van Emilia-Romagna.
Ferrari heeft 'Red Bull-probleem' in Imola
Verstappen kon de sprintrace winnen van Leclerc nadat de banden van de Ferrari-coureur waren versleten. Marko denkt dat hier een voordeel zit voor Red Bull en wijst naar eerdere problemen bij de Oostenrijkse renstal. "Het slijtage-probleem dat wij hadden in Australië, dat heeft Ferrari nu." "Nog een ronde en Sergio Perez zat er ook bij", aldus de man uit Graz, die hoopte op een 1-2 finish voor Red Bull in de sprintrace. "Zonder safety car waren we hier 1-2 geworden." De problemen bij Ferrari zullen er tijdens de GP van Emilia-Romagna nog steeds zijn, zo beredeneert Marko. "We hebben een goed gebalanceerde auto. Ferrari heeft duidelijk meer last van graining , terwijl wij daar geen last van hadden. Als je zo dicht op de voorganger kan zitten, betekent het dat je sneller bent. We moeten dit weekend echter meer dan een punt goedmaken. De balans is bij ons in ieder geval het hele weekend al goed", aldus Marko.
Meest gelezen