Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Marko verklaart stuklopen iconisch partnership Red Bull

Voordat Red Bull een technisch partnership met Ford aankondigde, was men in verregaande gesprekken verwikkeld met Porsche. Helmut Marko ligt uit waarom dat uiteindelijk op niets is uitgelopen.

Verstappen Qualifying Silverstone
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het balletje met Porsche begon te rollen nadat Honda bekendmaakte de Formule 1 vaarwel te zullen zeggen. Na veel wikken en wegen besloot Red Bull onder de noemer Red Bull Powertrains zelf een motor te bouwen voor 2026. Waarom men dan toch op zoek ging naar een partner?

"Het was een dappere beslissing om zelf motoren te gaan bouwen, maar ook een duur besluit. Daarom was Dietrich Mateschitz wat bezorgd. Hij vroeg zich af of we het alleen konden klaarspelen en of het niet te duur zou worden. En er was bovendien al wat interesse vanuit fabrikanten die ons benaderden over een mogelijke samenwerking", aldus Helmut Marko in gesprek met Grandprix247.

"Toen kwam Porsche dus om de hoek kijken en vanuit marketingtechnisch oogpunt waren zij de ideale partner. Uiteindelijk liep het op niets uit omdat we van inzicht verschilden over hoe deze samenwerking het beste zou kunnen werken. Een 50/50 partnership (iets waar Porsche dus op inzette, red.) had nooit makkelijk kunnen werken."

Het grote bezwaar over een samenwerking met Porsche was niet aan de orde met Ford, de partner waarmee men later in zee zou gaan: "In Ford vonden we een partner die zich niet wilde mengen in de details die betrekking hebben op het racen, want daar zijn we meer bedreven in."

Praat mee!

Viaplay
x
Max Marko bevestigt gridstraf Verstappen in Brazilië