Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Marko verklapt: "Hebben al getest met een Japanse coureur"

Wie er volgend jaar in de tweede Toro Rosso mag plaatsnemen, is nog een publiekelijk geheim. Beoogd rijder Dan Ticktum, een Red Bull-junior, zal niet genoeg licentiepunten hebben gescoord om begin 2019 zijn Formule 1-debuut te maken. De namen van Pascal Wehrlein en nu ook Sergey Sirotkin doen de ronde in het geruchtencircuit.

Aangezien de samenwerking tussen Red Bull (als moederbedrijf) en Honda volgend jaar nog intensiever wordt met de introductie van een tweede, door de Japanners gesteunde team, wil Honda ook wel een vinger in de pap hebben.

“Het zal Red Bull in de kaart spelen dat Honda volgend jaar motoren levert aan twee teams. Bovendien zullen Toro Rosso en Red Bull volgend jaar veel nauwe samenwerking. Van alles wat reglementair is toegestaan, wordt gebruik gemaakt. Dat houdt in dat er wat onderdelen van de RB14 volgend jaar op de Toro Rosso zullen staan", verklapt Helmut Marko, de adviseur van Red Bull. "Natuurlijk is het ook handig voor Honda, dat met vier wagens veel meer data kan vergaren dan dat nu het geval is. Tot dusver verloopt de samenwerking als gehoopt, we zijn onder de indruk van de prestaties van de motor. De nieuwe motor heeft een goede indruk achtergelaten." "We plannen tevens een nauwere samenwerking wat betreft jonge rijders, we hebben al getest met een Japanse coureur", verklapt de 75-jarige Oostenrijker. Om welke coureur het precies gaat wil de veteraan niet vertellen, maar het lijkt logisch dat het Nirei Fukuzumi of Tadasuke Makino betreft. Beide Japanners worden namelijk door Honda gesteund, Fukuzumi is daarnaast ook nog Red Bull-atleet (niet te verwarren met Red Bull-junior, zoals Ticktum). Fukuzumi en Makino, beiden actief in de Formule 2, hebben echter bij lange na niet voldoende licentiepunten. De eerstgenoemde beschikt er over 21, Makino heeft er nog maar dertien. Coureurs met minstens veertig punten komen in aanmerking voor een F1-licentie. De kans dat Fuzukumi en Makino dit jaar nog de veertig punten halen, is verkeken.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi