Max Verstappen en Red Bull ondervonden bij de start van de sprintrace het nadeel van het feit dat ze de eerste pitbox hebben. Een stop zou betekenen dat Verstappen lange tijd zou moeten wachten op allerlei coureurs die in de pitlane reden alvorens hij zijn weg zou kunnen vervolgen. Verstappen moest noodgedwongen een ronde langer op de full wets door, terwijl Oscar Piastri direct kon wisselen naar de snellere intermediates. Het betekende dat de McLaren-coureur de leiding in de race in zijn schoot geworpen kreeg. "Het was een strategische keuze en dit was de beste keuze. We hebben er bewust voor gekozen om eerst met Checo binnen te komen, omdat we veel auto's in de pitstraat verwachtten." "Doordat wij de eerste pitbox hebben was voor ons het risico groter omdat we niet wisten wie er nog meer binnen zouden komen. Het pakte voor beide auto's goed uit, maar het is jammer dat er Perez significante schade aan zijn auto kreeg", blikt Helmut Marko terug in gesprek met Servus TV .
Marko had meer verwacht van McLaren
Verstappen had maar een halve ronde nodig om de leiding te heroveren, want op het lange rechte stuk vloog hij de McLaren-coureur voorbij alsof die stil stond. "De latere pitstop betekende dat Max tot achter Piastri terug viel. Maar Max zag al direct dat hij erg aan het glijden was en zijn banden snel sleten." "Max ging hem relatief makkelijk voorbij, ondanks dat McLaren meer downforce had. We hadden eigenlijk verwacht dat ze in de regen sterker zouden zijn. We maakten ons een beetje zorgen over de safety car die op de baan kwam en vroegen ons af of er nog genoeg ronden over zouden zijn om aan te vallen maar Max deed het onberispelijk." Verstappen reed na zijn inhaalactie eenvoudig naar de zege voor Piastri en Pierre Gasly. Doordat Sergio Perez geen punten scoorde bouwde de Nederlander zijn voorsprong wederom fors uit, ditmaal met acht punten.
Meest gelezen