Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Marko vindt nieuwe voorvleugel van 15 miljoen 'belachelijk'

De Formule 1-auto's rijden in 2019 met een andere voorvleugel, wat voor torenhoge uitgaven zorgt voor de teams. Volgens de FIA moeten de nieuwe regels zorgen voor een toename van het aantal inhaalacties, maar Helmut Marko van Red Bull vindt het geldverspilling.

Een van de problemen van de huidige Formule 1-auto's is dat coureurs niet dicht achter hun voorganger kunnen rijden. Door de hoeveelheid vuile lucht achter de auto's is het erg lastig om een concurrent te volgen. Computersimulaties laten zien dat een coureur bijna twee seconden per ronde sneller moet zijn om een inhaalactie zonder DRS uit te kunnen voeren. Komend seizoen veranderen de Formule 1-regels, waarbij de focus ligt op het vereenvoudigen en verbreden van de voorvleugels. Het aantal lagen waaruit de vleugel bestaat, alsmede het aantal flaps en tierlantijntjes is sterk gereduceerd. Tevens neemt de breedte van de vleugel toe. Daar waar de FIA verwacht dat dit close racing en inhalen bevordert, is Red Bull-adviseur Helmut Marko een andere mening toegedaan.

"Volgens onze simulaties verandert er helemaal niets. Het inhalen zal nog altijd even lastig zijn en deze veranderingen kosten alleen maar extra geld", laat Marko kritisch optekenen door Auto Motor und Sport. Volgens een schatting van Red Bull kost het ontwikkelen van de nieuwe voorvleugel de teams 15 miljoen euro per jaar. Reden voor de hoge kostenpost is dat het ontwerp van de voorvleugel van grote invloed is op de totale luchtstroom over en onder de auto. Door het wijzigen van de regels voor de voorvleugel zijn de teams genoodzaakt om ook op andere vlakken wijzigingen door te voeren aan de aerodynamica. Marko is ook erg kritisch op de plotselinge reglementswijzigingen, aangezien de auto's in 2021 ook compleet op de schop gaan. "We bereiken nu het punt dat de voorvleugels in 2021 weer smaller worden."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi