vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Marko vindt nieuwe voorvleugel van 15 miljoen 'belachelijk'

De Formule 1-auto's rijden in 2019 met een andere voorvleugel, wat voor torenhoge uitgaven zorgt voor de teams. Volgens de FIA moeten de nieuwe regels zorgen voor een toename van het aantal inhaalacties, maar Helmut Marko van Red Bull vindt het geldverspilling.

Een van de problemen van de huidige Formule 1-auto's is dat coureurs niet dicht achter hun voorganger kunnen rijden. Door de hoeveelheid vuile lucht achter de auto's is het erg lastig om een concurrent te volgen. Computersimulaties laten zien dat een coureur bijna twee seconden per ronde sneller moet zijn om een inhaalactie zonder DRS uit te kunnen voeren.

Komend seizoen veranderen de Formule 1-regels, waarbij de focus ligt op het vereenvoudigen en verbreden van de voorvleugels. Het aantal lagen waaruit de vleugel bestaat, alsmede het aantal flaps en tierlantijntjes is sterk gereduceerd. Tevens neemt de breedte van de vleugel toe. Daar waar de FIA verwacht dat dit close racing en inhalen bevordert, is Red Bull-adviseur Helmut Marko een andere mening toegedaan.

"Volgens onze simulaties verandert er helemaal niets. Het inhalen zal nog altijd even lastig zijn en deze veranderingen kosten alleen maar extra geld", laat Marko kritisch optekenen door Auto Motor und Sport. Volgens een schatting van Red Bull kost het ontwikkelen van de nieuwe voorvleugel de teams 15 miljoen euro per jaar.

Reden voor de hoge kostenpost is dat het ontwerp van de voorvleugel van grote invloed is op de totale luchtstroom over en onder de auto. Door het wijzigen van de regels voor de voorvleugel zijn de teams genoodzaakt om ook op andere vlakken wijzigingen door te voeren aan de aerodynamica.

Marko is ook erg kritisch op de plotselinge reglementswijzigingen, aangezien de auto's in 2021 ook compleet op de schop gaan. "We bereiken nu het punt dat de voorvleugels in 2021 weer smaller worden."

RN365 Special
Grootste Formule 1-schandalen: de loden balletjes van Tyrrell

In de terugkerende rubriek ‘Formule 1-schandalen’ belicht RacingNews365 deze keer de loden balletjes van Tyrrell, een laatste poging om de strijd met de turbowagens aan te gaan.

Lees meer
Breaking Dit wil Max Verstappen veranderen aan de Formule 1