Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Helmut Marko

Marko weerlegt claim van 'vals en gevaarlijk spel' door Red Bull

Red Bull leek er in de Grand Prix van Canada een opvallende tactiek op na te houden. Na de crash van Sergio Perez liet men de Mexicaan doorrijden met zijn zwaar beschadigde Red Bull. Het leek erop dat het was om een safety car te voorkomen en de leiding van Max Verstappen te beschermen.

Bovenstaande uitleg was bovendien hoe het team van Red Bull de situatie in alle eerlijkheid aan de wedstrijdleiding hadden uitgelegd en dus ook hoe het gebeuren in de officiële documenten is vastgelegd. In die documenten stelt de wedstrijdleiding dat het doel van Red Bull tevens was om de auto terug te brengen naar de pits.

De wedstrijdleiding bestrafte het gegeven dat Red Bull Perez liet doorrijden met een zwaar beschadigde auto met een boete van 25.000 dollar en een gridstraf van drie plaatsen voor de GP van Spanje. Het doorrijden met een zwaar beschadigde auto vormt immers een veiligheidsrisico voor de coureur zelf en voor anderen en er vielen daadwerkelijk een hoop carbonfragmenten van de auto af.

Sommigen waren zelfs van mening dat Red Bull een veel hogere straf had verdiend door Perez door te laten rijden en anderen willens en wetens in gevaar te brengen. F1-verslaggever Will Buxton vergeleek de situatie zelfs met crashgate in 2008, toen men Nelson Piquet Jr. opzettelijk liet crashen om met een gunstig getimede safety car een overwinning voor teamgenoot Fernando Alonso veilig te stellen.

Helmut Marko echter is zich van geen kwaad bewust en stelt dat het team niet de benodigde middelen had om de juiste, veilige call te maken: "Met die opgelegde straf kunnen we wel leven", zo begint hij tegenover OE24. "Verder is het voor ons geen issue meer."

"Met de cameraopstelling die we tot onze beschikking hadden, konden we vanuit de pitstraat niet zien hoe zeer de auto van Checo werkelijk beschadigd was. Op dat moment wilde we hem zo lang mogelijk door laten rijden, omdat dit een Grand Prix was waarin alles mogelijk was."

"Uiteindelijk weet je ook niet hoeveel brokstukken daadwerkelijk van de auto zullen vallen. Anderen hebben weleens rondgereden met méér loshangende onderdelen. Lewis Hamilton won ooit de race op Silverstone door met drie wielen over de streep te komen."

Ook interessant:

Was de Grand Prix van de Canada de leukste race van het seizoen? Misschien wel. Regen zorgde voor glibberige omstandigheden, spektakel en crashes, waarna Max Verstappen zich tot koning kroonde. Maar hoe cruciaal was deze zege nou voor de titelstrijd? Kom er maar in, Joris Mosterdijk, Tom Coronel en Ruud Dimmers! 

Als je de podcast liever bekijkt op Youtube, klik dan hier.

Alle actie live bijwonen op Spa-Francorchamps én deelnemen aan een karting experience in het hart van het circuit?

WORD LID & WIN!

Praat mee!

Viaplay
x
Marko Red Bull-adviseur verklaart stuklopen iconisch partnership