2024 was niet bepaald het beste jaar voor Red Bull Racing. Max Verstappen ging er uiteindelijk wel met zijn vierde opeenvolgende rijderstitel vandoor, maar in een seizoen vol problemen was dat toch een van de weinige hoogtepunten voor de Oostenrijkse renstal. Het team moest de constructeurstitel immers aan zich voorbij laten gaan, nadat de concurrentie toch te sterk bleek te zijn.
Ook adviseur Helmut Marko benadrukt, in gesprek met Kleine Zeitung, nog maar eens dat het allemaal niet van een leien dakje ging. "Het was een erg lastig jaar voor ons, vooral met alle technische problemen. Op een gegeven moment wisten we niet meer waar we de mist in zijn gegaan, waardoor we op sommige momenten nog maar de vierde snelste auto hadden."
"Maar in deze situatie heeft Max Verstappen ons uit de brand geholpen, omdat hij om de zwakke plekken van de auto heen kon werken. Die ongelooflijke performance tijdens die regenrace in Brazilië was zeker het keerpunt en ondanks de problemen hebben we onszelf nooit de ruimte gegeven om fouten te maken. Dat was voor McLaren wel anders in sommige situaties."
Ondanks dat McLaren soms dus foutjes maakte, ging de Britse renstal er wel met de constructeurstitel vandoor. Ten koste van Red Bull, waar Marko nog steeds wel van baalt. "Het was heel jammer, dat doet wel pijn. Het probleem zat vooral in het grote onderlinge verschil tussen Verstappen en Sergio Perez, die in het rijderskampioenschap 285 punten uit elkaar stonden. Dat verschil was echter een stuk kleiner bij de rijdersduo's van de concurrentie, dus dat verklaart wel waarom we de constructeurstitel dit jaar niet konden pakken."
Maar had dat dan nog invloed op de keuze om Perez de deur te wijzen? "Perez had inderdaad last van een zekere terugval in zijn prestaties, al was de algehele balans door de jaren heen wel positief. In 2021 speelde hij een belangrijke rol in de eerste titel van Max, hij heeft in totaal vijf Grands Prix gewonnen en in 2023 werd hij zelfs tweede in het rijderskampioenschap. Nu zit er echter iets tussen de auto en zijn rijstijl wat niet meer bij elkaar past."
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!