Al weken loopt het niet bij Red Bull. Op de baan kan het team van Max Verstappen en Sergio Perez McLaren amper bijbenen en de voorsprong in het constructeurskampioenschap is inmiddels als sneeuw voor de zon verdwenen. Ook bij de coureurs slinkt de voorsprong van Verstappen op Lando Norris. Met nog zes races te gaan ligt alles dus nog open in de Formule 1.
Om deze negatieve trend te doorbreken, zal Red Bull in Austin een grote update introduceren. Voor men met een hoop nieuwe onderdelen in de Verenigde Staten verschijnt, is er in de fabriek echter al een hoop getest. Een van de belangrijkste middelen in deze testmethodes is de windtunnel, maar laat het nou net zo zijn dat die windtunnel volgens Helmut Marko een deel van het probleem uitmaakt.
Want waar andere teams, zoals Aston Martin en McLaren, beschikken over gloednieuwe en extreem moderne windtunnels, beschikt Red Bull juist over de oudste van alle F1-teams. In gesprek met Motorsport-Total, wijst Marko dan ook expliciet naar de beperkingen van zo'n oude windtunnel: "Een modernere windtunnel zou zeker helpen. Onze windtunnel is een naoorlogs model dat door het Britse leger is gebouwd en dat heeft natuurlijk zijn nadelen."
"Denk bijvoorbeeld aan de buitentemperaturen, want de afstanden zijn erg groot. De opwarmtijd is lang enzovoort," aldus de 81-jarige Oostenrijker. "Wij zijn nog lang niet up to date met de laatste technieken." Toch is Red Bull bezig met een nieuwe windtunnel, of in ieder geval met het moderniseren van de huidige tunnel. Volgens Marko laat dat echter nog even op zich wachten: "Ik hoop dat we onze nieuwe windtunnel vanaf 2026 in gebruik kunnen nemen."
Ook interessant:
Vloekende Verstappen zet F1 op scherp én op stelten
De Formule 1 was in rep en roer na de taakstraf voor Max Verstappen voor het gebruik van een vloekwoord. Iedereen vindt er wat van en vrijwel iedereen is op de hand van Verstappen. Voer voor discussie, een discussie die we ook in een kakelverse podcast 'gewoon' voortzetten.
We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.
Abonneer, reageer en win!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!