Voor de coureurs, teams en fans is het behoorlijk wennen dit weekend. Een vrije training op vrijdag werd gevolgd door de kwalificatie voor de sprintkwalificatie race. Vanaf dat moment mogen de teams weinig meer veranderen aan hun auto's. Max Verstappen moest Lewis Hamilton voor zich dulden in de kwalificatie, maar Helmut Marko hecht er weinig waarde aan. "We zullen alles conservatief doen en durven niet te experimenteren met het chassis. We hopen dat onze set-up vanaf de start goed is", vertelt Marko aan Krone. "Je moet een auto hebben die goed is tijdens de kwalificatiesimulatie. De lange runs en de algemene afstelling voor het gehele weekend moet je in een training stoppen. Want na de kwalificatie gaan we naar het parc fermé, waarna je alleen de voorvleugel mag wijzigen." Verstappen klaagde over onderstuur tijdens de kwalificatie, maar ging in zowel de eerste als tweede vrije training aanzienlijk beter. Dit zou kunnen betekenen dat de afstelling van de RB16B meer gericht is op de long runs. Marko wil geen te grote risico's nemen bij de sprintkwalificatie race: "Je kan niet alles riskeren, maar moet wel zorgen dat je vooraan staat. Als je vol aanvalt en je hebt een ongeluk of defect, dan start je zondag achteraan. Je moet de juiste balans vinden."
Meest gelezen