Max Verstappen veroverde in Jeddah de leiding door de chicane af te snijden nadat hij aan de buitenkant bij Oscar Piastri geen ruimte kreeg. Hij gaf de positie niet terug, wat hem op een vijf seconden penalty kwam te staan. Helmut Marko legt nu in zijn column voor Speedweek uit waarom Red Bull als team besloot die positie niet terug te geven.
"Over de radio was er eigenlijk heel weinig discussie over het wel of niet terug moeten geven van die positie. Onze strategische expert en contact bij de FIA gaven aan dat er soortgelijke incidenten hadden plaatsgevonden in de Formule 2, maar dat die incidenten onbestraft bleven. In die gevallen kregen de betrokken partijen enkel een formele waarschuwing."
"Luke Browning deed het zelfs twee keer en kwam er mee weg zonder een straf", vervolgt Marko, die geen kwaad zag in de keuzes die Verstappen in het moment maakte: "We zagen het als een race-incident, als iets wat van tijd tot tijd nu eenmaal gebeurt bij een start."
"De beelden gaven eigenlijk ook geen uitsluitsel. Op de eerste camerabeelden leek het alsof Piasti duidelijk voor lag, terwijl Max in de daadwerkelijke remzone juist weer voor lag op hem. Daarom waren we optimistisch dat de kwestie zonder straffen kon worden afgehandeld en daarom gaven we die positie niet op. Dat was natuurlijk ook in de wetenschap dat als we achter Piastri zouden zitten het heel lastig zou worden om die McLaren weer in te halen."
De straf bleek kostbaar, zou beklemtoont Marko nogmaals: "Het heeft Max de overwinning gekost. We zagen hoe Max in het eerste deel van de race 2,5 seconden weg kon rijden bij Piastri. Na de pitstop maakte Verstappen tijd goed op de Australiër, wat aangeeft dat hij de snelheid had om te winnen. Maar uiteindelijk kon Max gewoon niet dichtbij genoeg komen (door vuile lucht, red.) om Piastri aan te vallen."
Abonneer je op ons YouTube-kanaal en doe automatisch mee – verder hoef je niets te doen!
Win een Verstappen cap!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!