Helmut Marko gaat met een redelijk gerust hart naar bed op vrijdagavond in Barcelona. De Oostenrijker zag dat zijn team over een enkele ronde het derde team was, maar kijkend naar de lange runs staat Red Bull er goed voor. "Onze longrun heeft mij tevreden gesteld", vertelt Marko in Spanje dan ook voor de microfoon van onder meer RacingNews365 . "We verliezen over een enkele ronde vooral in sector twee. Er zijn twee bochten waar we alle tijd verliezen en dat moeten we op kunnen lossen", klinkt hij hoopvol. Volgens de Red Bull-adviseur heeft zijn team op dit moment de beste kaarten voor de Grand Prix van Spanje. "Bij de longrun waren beide auto's zowel op de zachte als medium band goed qua bandenslijtage. Wat betreft de longruns waren wij de beste, gevolgd door Mercedes en daarna Ferrari."
Ferrari verrast Marko in negatieve zin
Gevraagd naar de updates van Red Bull, dat door lichtere onderdelen een aantal kilo's verloor, vertelt Marko dat het allemaal naar wens is. "Onze updates werken naar behoren", zegt hij kort maar krachtig, alvorens hij ingaat op de nieuwe updates van Ferrari. Die lijken vooralsnog namelijk geen wonderen te verrichten in Spanje. De Red Bull-man is naar eigen zeggen dan ook verrast door Ferrari, en niet in positieve zin. "Het is met deze huidige technische regels lastig om goede updates te introduceren. Kijk maar naar Mercedes, hoe lang zij nodig hebben gehad om hun problemen op te lossen. Ik ben vooral verrast door de slechte long runs van Ferrari en hun bandenslijtage." Mercedes maakte daarentegen een goede indruk op Marko. "Tegelijkertijd vind ik het verbazingwekkend dat Mercedes opeens de tweede partij is, mits ze deze pace op zaterdag ook kunnen laten zien. Hun longruns laten zien dat ze op de goede weg zijn." Al met al wordt het dus spannend. De kwalificatie is in Barcelona vaak doorslaggevend, maar door de problemen van Ferrari zijn er nog kansen mocht Red Bull niet de pole kunnen grijpen, redeneert de Oostenrijkse adviseur van het Formule 1-team. "Op zaterdag zal de strijd om de pole gaan tussen drie teams. De kwalificatie is in Spanje traditioneel gezien erg belangrijk, want inhalen is hier erg lastig. Door de bandenslijtage van Ferrari zijn er echter meerdere strategieën mogelijk, want het gaat alleen nog maar warmer worden", aldus Marko. Check hieronder de samenvatting van VT2 in Spanje.
Meest gelezen