De terugval van Mercedes is opvallend want tijdens de wintertests leek het team nog oppermachtig te zijn. In Australië verpletterde Hamilton tijdens de kwalificatie de rest van het veld door iedereen op ruim zes tienden te rijden. De race zelf ging alleen verloren door een ongelukkige safety car situatie, maar na Australië is de vorm van Mercedes plotseling weg. Zelfs in de kwalificatie, waarin het beschikt over de party modus, wist het team geen poleposition te scoren in de laatste races. In China bedroeg de achterstand op de pole liefst een halve seconde. De verklaring daarvoor is volgens Auto Motor und Sport de strenge controle van de FIA op olieverbranding en andere 'illegale' praktijken. Ferrari en Mercedes worden er al lange tijd van verdacht dat ze olie toevoegen aan het brandstofmengsel.
"GPS-data toont aan dat op het gebied van motorperformance Ferrari voorbij is gegaan aan Mercedes. De Duitsers hebben de levensduur van 5000 naar 8000 kilometer verlengd, maar Ferrari heeft meer vermogen gevonden deze winter." Opvallend was de topsnelheid van Ferrari in China. De beide Ferrari's waren een klasse apart op de rechte stukken en verloren nauwelijks tijd in de bochtige secties.
Meest gelezen