De eerste vrije training voor de GP van Mexico kende een rustig verloop, maar het venijn zat hem in de staart. Na de traditionele installatieruns was het lang wachten voordat de coureurs echt in actie kwamen. Direct was het Mercedes dat met Hamilton en Bottas de favorietenrol waarmaakte. Op de supersofts was het team snel onderweg, maar Max Verstappen bood goed partij op de soft banden. In het tweede deel van de training kozen Bottas en Hamilton voor een set van ultrasofts. Max Verstappen en Daniel Ricciardo kozen voor de supersofts. Verstappen gaf daarbij een halve seconde toe op Bottas. Ferrari deed het rustig aan in deze fase van de training en gaven ruim een seconde toe.
Alfonso Celis zorgde met een half uur te gaan voor een rode vlag situatie. De testcoureur van Force India crashte en beschadigde de achterkant van zijn bolide flink. Dat betekent slecht nieuws voor Esteban Ocon die zijn auto af moest staan. Door de code rood was het in de laatste twintig minuten druk op de baan. Max Verstappen kwam niet meer in actie omdat de Nederlander een grote verandering wilde doorvoeren aan zijn Red Bull. Desondanks sloot hij de training af op een derde positie voor teamgenoot Ricciardo. Sebastien Vettel wist zichzelf nog te verbeteren, maar kwam er niet aan te pas in de eerste vrije training. De Duitser gaf bijna acht tienden toe. Teamgenoot Raikkonen zelfs een volle seconde. Problemen waren er wederom voor Stoffel Vandoorne die geen tijd noteerde door motorproblemen. Vooraan was het verrassend genoeg Valtteri Bottas die meer dan vier tienden sneller was dan teamgenoot Lewis Hamilton. De Mercedessen reden op de zachte ultrasoft band, terwijl Red Bull en Ferrari op de supersoft band hun snelste tijd noteerden.
Meest gelezen