Derde in Canada, tweede in Frankrijk, eerste in Oostenrijk. Eén ding weten we zeker: aan de opwaartse lijn van Max Verstappen komt op Silverstone een einde. Normaal gesproken wordt het behalen van een vierde podiumplaats op rij al een hels karwei, maar riepen we dat een week geleden ook niet met zijn allen? Ja, in theorie zijn de Ferrari's en Mercedessen in de basis een klap sneller dan de Red Bulls. De hogesnelheidsbochten en lange rechte stukken zijn in het nadeel van Max Verstappen en Daniel Ricciardo, maar op zondag is al vaker gebleken dat de theorie zich niet één op één laat vertalen naar de praktijk. De racepace, waar toch altijd van wordt geroepen dat die zoveel beter is dan de kwalificatiepace, wordt alsnog vaak onderschat.
Een week geleden bleek dat nog maar eens. Op zaterdag gaf Verstappen zeven tienden toe op de poleposition-tijd van Valtteri Bottas. Een dag later kon hij in leidende positie het tempo van de andere mannen aan kop makkelijk pareren. Het toeval wil dat Verstappen ook op Silverstone tegen een achterstand van zeven tienden aankeek in de kwalificatie, dit keer ten opzichte van Lewis Hamilton. Bandenmanagement kan bovendien een bepalende rol gaan spelen op Silverstone. De (baan)temperaturen liggen hoog en de vele hogesnelheidsbochten vragen nogal wat van het rubber. In dat geval is het een voordeel als je Max Verstappen, alias 'de bandenfluisteraar', heet. Er is dus nog niks verloren voor Max Verstappen, maar er is ook zeker nog niks gewonnen. Het behalen van een vierde podiumplaats is geen simpel ABC'tje, maar mocht hij daarin slagen, dan is hij de eerste die daar dit seizoen in slaagt. Met brons, zilver of goud kan de Nederlander zijn seizoen en het Formule 1-kampioenschap in het algemeen meer en meer kleur geven.
Meest gelezen