Vanaf een vierde positie begon Max Verstappen aan de Grand Prix van Duitsland. Met de dreiging van regen in de lucht leek een spectaculaire race in de maak. Verstappen had de druk in de eerste ronde vol op de ketel staan bij Raikkonen, maar de Fin pareerde de aanvallen. Hierna volgde een saaie openingsfase waarbij de onderlinge verschillen om en nabij de twee seconden bedroegen. De vierde plaats werd in ronde een derde toen Kimi Raikkonen verrassend vroeg zijn pitstop maakte en wisselde naar een nieuwe set van de soft. De Fin wist het gat van vijftien seconden op zijn soft banden makkelijk te dichten.
In ronde 26 kreeg Verstappen tijdelijk de tweede plaats cadeau toen leider Vettel zijn stop maakte en wisselde naar een nieuwe set van de soft band. Bij het ingaan van ronde 30 maakte de Red Bull-coureur zijn pitstop en viel terug tot de vijfde positie achter de beide Ferrari's en Mercedessen. De beloofde regen liet lang op zich wachten maar in ronde 44 vielen de eerste druppels. In ronde 47 koos Verstappen ervoor om als enige van de toppers te wisselen naar een set van de intermediates. Het bleek een tactische mispeer want na twee ronden kwam de Nederlander weer naar binnen voor een setje van de ultrasoft banden. Terug op de droogweerbanden verslechterden de omstandigheden wel snel. Leider Vettel crashte in zijn Ferrari waarna de safety car de baan op kwam. Voor Verstappen was dit zijn redding want zijn achterstand van 70 seconden werd zo teniet gedaan en achter Hamilton, Bottas en Raikkonen kon de Nederlander aanslaan. Met nog 10 ronden te gaan mochten de coureurs weer los op een vochtige baan. Spektakel bleef uit waardoor een vierde positie het maximaal haalbare bleek op Hockenheim. Man van de race was Lewis Hamilton die vanaf de veertiende positie de zege behaalde en de leiding in het WK overnam. Het podium werd compleet gemaakt door Bottas en Raikkonen.
Meest gelezen