"Ik vind het lastig om onze carrières te vergelijken. Hij had niet dezelfde ondersteuning als die ik had", blikt Max Verstappen terug op de F1-carrière van vader Jos. Het debuut van Jos Verstappen kwam in 1994 veel sneller dan verwacht, nadat JJ Lehto, tweede rijder bij Benetton, zijn nek brak bij een crash. Prompt moest de onervaren Jos plaatsnemen in de Benetton B194, iets dat met vallen en opstaan gebeurde. "Natuurlijk heb ik veel met hem over zijn carrière gepraat, maar ik heb niet al zijn races gezien", vertelt Max aan Motorsport-Total . "De pitbrand in Hockenheim (1994), de regenrace in Maleisië (2001) en een paar races op Spa-Franchorchamps heb ik gezien." Vader Verstappen kende in zijn carrière weinig geluk. Na een moeizaam seizoen bij Benetton bracht teambaas Flavio Briatore hem onder bij het achterhoedeteam van Simtek. Daar wist de Nederlander te imponeren tijdens de GP's in Brazilië en Argentinië, maar liet zijn bolide hem in de steek. Na enkele races was het avontuur voorbij, doordat Simtek de rekeningen niet meer kon betalen en faillissement aanvroeg. Verstappen vroeg vervolgens ontbinding van zijn meerjarige Benetton contract aan en kwam terecht bij teams die steevast buiten de top 10 reden, zoals Arrows, Tyrrell en Minardi. "Ik denk dat Jos heel goed was, maar dat hij nooit echt de kans heeft gekregen. In het begin van zijn carrière had hij niet veel steun. Als je eenmaal bij mindere teams rijdt, is het lastig om terug te keren bij een topteam." Jos Verstappen wist tijdens zijn racecarrière diverse grote successen te behalen. Zo won hij diverse grote prijzen in de karting, domineerde hij het Duitse F3-kampioenschap, behaalde hij twee podiumplaatsen in de Formule 1 en schreef Jos de 24 uur van Le Mans op zijn naam.
Meest gelezen