Het is een beeld wat we de afgelopen jaren ook zagen: Mercedes is oppermachtig op motorisch vlak. De powerunit van de Duitsers is niet alleen zeer krachtig, maar ook nog zeer efficiënt, zuinig en betrouwbaar. Renault kan al sinds 2014 niet opboksen tegen de kracht en souplesse van de Mercedes-motor. Ook in 2018 lijkt dat niet te gaan gebeuren. Max Verstappen en Daniel Ricciardo komen onder reguliere omstandigheden 30 PK tekort en tijdens de kwalificatie zelfs 55 PK. Daarbij komt dat Mercedes tijdens de race veel minder brandstof verbruikt, waardoor het tot 15 kilogram minder brandstof aan boord heeft. Mercedes heeft in Q3 de 'party mode' een setting waarmee de coureurs drie tot vier tienden per ronde winnen. Renault heeft deze setting nog altijd niet, wat betekent dat Verstappen nagenoeg kansloos is voor de poleposition.
Adviseur Helmut Marko laat weten dat de verschillen groot zijn. " Onder normale omstandigheden is het verschil iets kleiner, maar tijdens de kwalificatie is het significant groter." Marko riep dit weekend de FIA op om actie te ondernemen. De autosportbond heeft de mogelijkheid om in te grijpen als de verschillen in motorvermogen te groot zijn. Als de verschillen groter zijn dan drie tienden per ronde, dan kan de autosportbond ingrijpen. Dit kon ook in 2017, maar toen trad de bond niet op. Een van de conclusies destijds was dat alleen Honda tekort kwam ten opzichte van de sterkste motor.
Meest gelezen