Max Verstappen startte de GP van Italië vanaf een dertiende positie. De Nederlander koos ervoor om op de soft banden te beginnen, maar de mannen voor hem startten op de zachtere supersoft banden. Max had een perfecte start en klom op naar de achtste plaats achte Felipe Massa. In de tweede ronde probeerde de Nederlander voorbij te gaan aan Massa. De Braziliaan liet geen ruimte in de chicane en raakte de Red Bull, waarbij Verstappen een lekke rechter voorband opliep. Verstappen wist de pits te halen maar moest als 20ste en laatste met een achterstand van zeventig seconden de race weer aanvangen. Daarmee was de race van de Nederlander eigenlijk na een twee ronden alweer voorbij. In de zestiende ronde wist Max voorbij te gaan aan Grosjean en op te klimmen naar de negentiende positie. Langzaam klom Verstappen in zijn Red Bull wat naar voren door stops van onder andere de Saubers, maar punten waren zeer ver weg. Het gat met Carlos Sainz werd gedicht, waarop Red Bull besloot om de tweede stop te houden. Verstappen koos wederom voor de supersofts en kon daarmee de race uitrijden. Fernando Alonso was wel een heel makkelijke prooi doordat zijn hybride systemen niet werkten. In dezelfde ronde was het drama voor McLaren en Honda compleet toen Vandoorne uitviel.
Punten kwamen langzaam weer in zicht voor Verstappen die met nog 25 ronden te gaan een achterstand van 15 seconden had op de tiende plaats. Met tien ronden te gaan passeerde Max de Toro Rosso van Carlos Sainz voor de dertiende plaats. Een ronde later passeerde hij Nico Hulkenberg voor de twaalfde plaats. Enkele ronden later was het ook de beurt aan Kvyat en Magnussen, waarmee Verstappen met nog vijf ronden te gaan weer in de punten lag. Meer zat er niet in na het incident in de openingsfase.
Meest gelezen