De 2017-versie van het ERS-systeem bleek te onbetrouwbaar en het teruggrijpen naar de 2016-variant betekende een toename van vijf kilo aan gewicht en mindere prestaties. De vijf extra kilo's zorgden voor twee tienden tijdverlies per ronde voor alle door Renault aangedreven coureurs. Renault beloofde onder andere aan Red Bull dat er in Spanje, en later Canada, een nieuwe ERS zou komen. Deze upgrade bleef uit voor Max Verstappen en zijn lotgenoten. Naar nu blijkt uit onderzoek van de BBC heeft Renault het probleem nog altijd niet verholpen. Ook in 2018 rijden Verstappen en zijn collega's nog altijd met de ERS uit 2016. Een oplossing voor aanvang van het seizoen is uitgesloten.
Renault heeft hard gewerkt aan een nieuwe ERS, maar deze is niet tijdig gereed voor de start van het nieuwe seizoen. De planning is om het nieuwe systeem later dit jaar wel echt te introduceren. Mogelijk wordt het systeem geïntroduceerd tijdens de vijfde race, de Grand Prix van Spanje. Een andere mogelijkheid is dat Renault wacht tot de eerste powerunit na zeven races aan vervanging toe is, omdat de teams maar drie power units per team mogen gebruiken. Dat zou betekenen dat de ERS pas tijdens de GP van Canada in gebruik wordt genomen. Grote vraag blijft of Red Bull in staat is om het tegen Ferrari en Mercedes op te nemen met de Renault-motor. Naast Red Bull komen ook McLaren en het fabrieksteam van Renault F1 in actie met de Franse krachtbron.
Meest gelezen