Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Max Verstappen topfavoriet voor de zege in Mexico is

Daniel Ricciardo mag dan wel de poleposition veroverd hebben voor de Mexicaanse Grand Prix, teamgenoot Max Verstappen is de grote favoriet voor de winst vanavond. Kan hij zijn zege van vorig jaar herhalen?

Alle ogen gericht op Max Verstappen De Red Bull-coureur was het hele weekend in iedere sessie het snelste, en ook in twee van de drie delen van de kwalificatie. Pas in de slotseconden moest Max Verstappen iemand voor zich dulden. Tot ongeloof en frustratie van zichzelf. Gelukkig voor de Nederlander was het niemand minder dan zijn eigen teamgenoot, wat direct een voordeel oplevert bij de start.

Aanvalskansen bij de start De aanloop van de startplaats tot en met de eerste bocht is bijzonder lang in Mexico. Iets dat zwaar in het nadeel is van de coureur die vanaf poleposition vertrekt, aangezien zijn concurrenten kunnen slipstreamen en de leider niet. Met gelijke wapens vertrekken Verstappen en Ricciardo vanaf de eerste startrij. Bij een gelijke start kan de Nederlander direct onder de achtervleugel van zijn teamgenoot duiken. Iets dat op hun beurt Sebastian Vettel en Lewis Hamilton maar al te graag willen doen bij de Nederlander. Vorig jaar slaagde Verstappen er vanaf de tweede positie in om langszij te komen aan Vettel en zo de leiding in de eerste bochtencombinatie te veroveren, iets wat ook vanavond zijn plan zal zijn. Geen leiding na de start, geen probleem Red Bull gaat van de topteams bijzonder goed om met de banden. Van Verstappen in het bijzonder, mag geacht worden dat hij langer met zijn ultrasoft door kan rijden dan de concurrenten van Mercedes en Ferrari. Mocht Ricciardo de leiding behouden dan krijgt hij van het team van Red Bull vanzelfsprekend het tactische voordeel door een ronde eerder te stoppen dan Verstappen. Het is dan zaak voor Max het karwei op de baan te klaren, door binnen DRS-afstand van zijn teamgenoot te blijven en toe te slaan op het lange rechte stuk. Tekst gaat verder onder foto.

Verstappen heeft minder last van zijn technische problemen tijdens de race Gisteren tijdens de kwalificatie speelden de problemen met de Renault-motor wederom op. Engine braking, het afremmen van (en op) de motor, verliep niet vlekkeloos. Hierdoor blokkeerden de banden van de Nederlander, die het vergeleek met 'het aantrekken van de handrem'. Dit probleem was tijdens de kwalificatie erger omdat de motoren tot het uiterste gedreven worden in de speciale kwalificatiemodus. Onder raceomstandigheden wordt het vermogen en een aantal andere settings teruggeschroefd, waardoor het probleem minder moet zijn. Daarnaast rijden de coureurs ook niet alle 71 ronden in Mexico op de limiet. Om 20:10 uur Nederlandse tijd gaat de Grand Prix van Mexico van start. Dan wordt ook duidelijk hoe het plan van Red Bull zich ontvouwt en of we daadwerkelijk een breedlachende Max Verstappen op het podium zien, of dat het avontuur vroegtijdig tot een einde komt. De race is vanzelfsprekend live te volgens op Racingnews3565.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"