De discussie omtrent de straffen in de Formule 1 is niet van gisteren, maar laaide weer vol op na de straf van Max Verstappen in Amerika. De Nederlander werd daar bestraft omdat hij Kimi Raikkonen buiten de baan inhaalde. Het was niet voor het eerst dat beslissingen van de wedstrijdleiding vraagtekens opriepen. In 2016 werd er na felle kritiek van de coureurs en teambazen al besloten dat er minder gestraft zou worden. De coureurs zouden vrijer mogen racen, waarbij er alleen straffen zou worden uitgedeeld bij ernstige vergrijpen. In de praktijk werkt dit nog niet al te best. Voor vergelijkbare incidenten worden coureurs soms wel en soms niet gestraft. Daarnaast lijkt er een willekeur aanwezig te zijn dat de kleinere teams vaak harder worden aangepakt en de grote niet worden bestraft.
Max Verstappen is voorstander van een vaste groep van stewards. Daarmee moet er een einde komen aan de wisselende straffen. " Als we de opties afwegen dat lijkt me dit de beste optie. Je weet dan met wie je te maken hebt en de stewards leren de sport en de coureurs beter begrijpen omdat ze bij meer races zijn. Ik denk dat we die kan op moeten," laat Verstappen weten aan NBC Sports. Eerder uitte het F1-team van Haas al felle kritiek op de wedstrijdleiding. Haas vindt dat zijn coureurs wel bestraft worden, terwijl anderen wegkomen met vergelijkbare incidenten. Bekijk hieronder het incident tussen Verstappen en Raikkonen tijdens de GP van Amerika.
BbCHTgn3nro
Meest gelezen