Het management van de Formule 1 is zich al jaren aan het oriënteren op het vlak van kostenbesparing en een mogelijk plafond, waaraan alle teams zich dan zouden moeten houden. Voorgesteld is om op termijn een beurs met 150 miljoen euro als maximum in te stellen, maar voor het zover is moeten er nog de nodige stappen worden gezet.
Als het aan McLaren-teambaas Zak Brown ligt, worden de afspraken echter zo snel als mogelijk gemaakt. De plannen liggen nu op de plank voor 2021 en daarna, maar de Amerikaanse stalleider van de Britse equipe die in het verleden zo succesvol was, denkt dat het de sport ten goede komt als er direct gehandeld wordt. "Er wordt vanuit het Formula One Management gesproken over kostenbesparing en over het eerlijker verdelen van de omzet. Ik denk dat het erg goed is voor de sport als dat allemaal doorgaat", laat Brown weten. "Uiteindelijk zullen we een betere show voor de fans kunnen vertonen, en daar gaat het allemaal om. Wat mij betreft laten ze een mogelijk kostenplafond zo snel mogelijk in werking treden, in plaats van de route die waarschijnlijk bewandeld gaat worden." Het schijnt dat er in stapjes toegewerkt zal worden naar een kostenplafond: vanaf 2021 wordt het besteedbare bedrag telkens een stukje lager gelegd. Uiteindelijk moet in 2024 het minimumbedrag dat de FOM in haar achterhoofd heeft, zijn bereikt. "Deze sport zou echter zo snel als mogelijk gereset moeten worden", lijkt Brown te preken voor eigen parochie. "Niet alleen McLaren, maar ook de andere, meer competitieve teams, hebben hier baat bij." "Als we naar een Grand Prix af zouden reizen en er waren acht of tien rijders die de wedstrijd in principe zouden kunnen winnen, dan zou niemand daar denk ik iets op tegen hebben. We zetten een betere show neer voor de fans en de sport wordt er een stuk gezonder van. Bovendien trekt het partners op sponsorgebied aan en kan er eveneens meer interesse komen vanuit het televisiegebied. Iedereen wint." McLaren kende in 2018 een bijzonder lastig seizoen. In de openingsfase wisten Fernando Alonso en Stoffel Vandoorne een aardig aantal punten te scoren, maar naar mate het jaar vorderde zakten de oranjegekleurde wagens door de rangorde heen. Dat McLaren uiteindelijk zesde werd in het constructeurskampioenschap had mede te maken met het feit dat Force India al haar voor de Belgische GP gescoorde punten verloor en Sauber pas laat in het seizoen grote stappen wist te zetten. De laatste podiumplaats van McLaren dateert van maart 2014, de laatste zege werd in november 2012 behaald.
Meest gelezen