vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

McLaren-baas Brown noemt kostenbesparing nodig om Formule 1 te 'resetten'

Jaarlijks geven de Formule 1-teams waanzinnige bedragen uit om hun wagens op de mondiale circuits te krijgen. Mercedes, Ferrari en Red Bull Racing kruipen alle drie ruim over de grens van tweehonderd miljoen euro, naar verluidt heeft elk van deze teams weleens het dubbele uitgegeven. Kleinere stallen als Sauber moeten het met minder doen, maar smijten alsnog lustig met de tientallen miljoenen in het rond.

Het management van de Formule 1 is zich al jaren aan het oriënteren op het vlak van kostenbesparing en een mogelijk plafond, waaraan alle teams zich dan zouden moeten houden. Voorgesteld is om op termijn een beurs met 150 miljoen euro als maximum in te stellen, maar voor het zover is moeten er nog de nodige stappen worden gezet.

Als het aan McLaren-teambaas Zak Brown ligt, worden de afspraken echter zo snel als mogelijk gemaakt. De plannen liggen nu op de plank voor 2021 en daarna, maar de Amerikaanse stalleider van de Britse equipe die in het verleden zo succesvol was, denkt dat het de sport ten goede komt als er direct gehandeld wordt.

"Er wordt vanuit het Formula One Management gesproken over kostenbesparing en over het eerlijker verdelen van de omzet. Ik denk dat het erg goed is voor de sport als dat allemaal doorgaat", laat Brown weten. "Uiteindelijk zullen we een betere show voor de fans kunnen vertonen, en daar gaat het allemaal om. Wat mij betreft laten ze een mogelijk kostenplafond zo snel mogelijk in werking treden, in plaats van de route die waarschijnlijk bewandeld gaat worden."

Het schijnt dat er in stapjes toegewerkt zal worden naar een kostenplafond: vanaf 2021 wordt het besteedbare bedrag telkens een stukje lager gelegd. Uiteindelijk moet in 2024 het minimumbedrag dat de FOM in haar achterhoofd heeft, zijn bereikt. "Deze sport zou echter zo snel als mogelijk gereset moeten worden", lijkt Brown te preken voor eigen parochie. "Niet alleen McLaren, maar ook de andere, meer competitieve teams, hebben hier baat bij."

"Als we naar een Grand Prix af zouden reizen en er waren acht of tien rijders die de wedstrijd in principe zouden kunnen winnen, dan zou niemand daar denk ik iets op tegen hebben. We zetten een betere show neer voor de fans en de sport wordt er een stuk gezonder van. Bovendien trekt het partners op sponsorgebied aan en kan er eveneens meer interesse komen vanuit het televisiegebied. Iedereen wint."

McLaren kende in 2018 een bijzonder lastig seizoen. In de openingsfase wisten Fernando Alonso en Stoffel Vandoorne een aardig aantal punten te scoren, maar naar mate het jaar vorderde zakten de oranjegekleurde wagens door de rangorde heen. Dat McLaren uiteindelijk zesde werd in het constructeurskampioenschap had mede te maken met het feit dat Force India al haar voor de Belgische GP gescoorde punten verloor en Sauber pas laat in het seizoen grote stappen wist te zetten. De laatste podiumplaats van McLaren dateert van maart 2014, de laatste zege werd in november 2012 behaald.