Tot en met de allerlaatste van in totaal zeventien Formule 1-races was het het afgelopen seizoen nagelbijten geblazen als het aankwam op het Formule 1-middenveld. Wie ging er met de felbegeerde derde plaats in het kampioenschap voor de constructeurs vandoor? Was het McLaren, Racing Point of Renault, vroeg men zich in Abu Dhabi af, terwijl ook Ferrari en AlphaTauri zich gedurende het seizoen zo nu en dan vooraan het middenveld hadden gemeld. In een exclusief interview met RacingNews365 blikt Zak Brown, de CEO van McLaren, vooruit op de strijd in het middenveld, die dit jaar onverminderd verder zal gaan. Volgens hem is de derde plaats achter Mercedes en Red Bull een mogelijke prooi voor alle vijf de teams uit het middenveld, want het zit ongelooflijk dicht op elkaar. Ook Ferrari, dat afgelopen jaar het slechtste seizoen in tientallen jaren kende, is een kanshebber voor P3. De Italianen werden het afgelopen seizoen teleurstellend zesde en waren de aansluiting met McLaren, Racing Point en Renault in het kampioenschap al weken voor het einde van het seizoen verloren. Toch had dat niet zo hoeven zijn, benadrukt Brown. "Als je ziet waar Leclerc is geëindigd in het kampioenschap, en als ze een wat consistentere tweede coureur hadden gehad, dan denk ik niet dat ze zesde waren geëindigd. Daarom denk ik dat ze met hun middelen in 2021 absoluut een bedreiging hadden kunnen vormen voor de derde plaats." Racing Point kende afgelopen jaar daarentegen wel een prima seizoen, waarin het team zelfs een race won en in totaal vier keer op het podium eindigde. Toch greep de renstal naast plek drie, waar McLaren mee aan de haal ging, terwijl ze volgens Brown wel de beste wagen hadden. "Racing Point had naar mijn mening het vaakst de beste auto van het middenveld. Ook daar had je echter twee coureurs die niet altijd op het zelfde niveau reden", oordeelt de eindverantwoordelijke van McLaren, die in de bij Ferrari ondermaats presterende Sebastian Vettel een prima coureur ziet voor Aston Martin. "Ik denk dat Vettel het als viervoudig wereldkampioen zeker in zich heeft. Ferrari was geen geweldige omgeving meer voor hem, voor welke reden dan ook. Je moet er van uit gaan dat hij bij Aston Martin verder kan gaan waar Sergio Perez was gebleven, als dat tenminste wel een goede omgeving voor hem is. Met Aston Martin moet je dus ook gewoon rekening houden, zeker omdat ze als het goed is nog steeds de derde snelste wagen hebben van het veld." Artikel gaat verder onder de afbeelding .
Uiteindelijk was het dus McLaren dat zich in 2020 best of the rest mocht noemen. De Britse renstal, in de F1-historie goed voor 12 coureurs- en 8 constructeurskampioenschappen, bleef Racing Point en Renault nipt voor. Volgens de McLaren-baas maakte zijn rijdersduo, Lando Norris en Carlos Sainz, het grote verschil. "Dat is de reden dat we derde zijn geëindigd afgelopen jaar. Onze twee coureurs zaten zeer dicht op elkaar en dat heeft het verschil gemaakt. In 2021 hebben we ook een geweldige line-up en bovendien het voordeel van een Mercedes-motor, al heeft dat ons wel tokens gekost." "Kan je dat tegen elkaar wegstrepen? Geen idee, dat zullen we komend seizoen gaan ontdekken. Ik denk zeker dat we een kans hebben op de derde plaats, maar we waren in 2020 niet de derde maar de vierde snelste wagen", aldus Brown, die voormalig McLaren-coureur Fernando Alonso volgend jaar bij grote concurrent Alpine (het voormalige Renault, red.) zal zien rijden. "Renault was vorig jaar ook zo nu en dan de derde snelste wagen en Fernando is sneller dan hij ooit is geweest. Hij zal ook gewoon meedoen vooraan het middenveld. Esteban Ocon had het in het begin van 2020 lastig, maar aan het einde was hij van het niveau Ricciardo", zo legt de Amerikaan zijn verwachtingen voor het Alpine-duo uit. Ook met AlphaTauri houdt hij absoluut rekening. "Je mag niet buiten hen rekenen. Ze willen altijd racen, maar in 2020 hadden ze niet echt een consistent rijdersduo. Ik weet niet veel over Yuki Tsunoda, hun nieuwe coureur, maar hij schijnt zeer goed te zijn. Gasly is bovendien altijd al goed geweest bij AlphaTauri, dus je moet zeker rekening met hen houden", aldus Brown. Artikel gaat verder onder de afbeelding .
Het wordt een megaspannend jaar in het middenveld, daar lijkt dus geen twijfel over mogelijk. "Ik denk dat er maximaal een of twee tienden van een seconde tussen die vijf teams zal zitten. Het wordt een geweldig gevecht om de derde plaats." De twee absolute topteams, Mercedes en Red Bull, worden volgens Brown langzaam maar zeker bijgehaald door het middenveld, zo vertelt hij als we hem daar naar vragen. "We hebben het gat in 2020 verkleind. Het gat naar Mercedes was kleiner dan in 2019, maar we zaten nog steeds ver van ze vandaan. Ondanks dat hadden we echter nog steeds vijfde kunnen eindigen in het kampioenschap." "Dus ja, we zitten hier en praten over wat voor een goed jaar we achter de rug hebben, waarin we derde werden en tegelijkertijd het gaat naar de top dichtten. Waren we echter net zo blij geweest als we het gat hadden gedicht en vijfde waren geworden", zo vraagt hij zich hardop af. "Dat is ook iets waar we het met de nieuwe investeerders over hebben gehad. Er zijn namelijk twee verschillende dingen waar je naar moet kijken: de klassering in het constructeurskampioenschap en je race- en kwalificatiepace ten opzichte van het winnende team. We hebben dat gat een beetje gedicht, maar het is nog steeds levensgroot", aldus Brown. Met medewerking van Dieter Rencken .
Meest gelezen