Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Renault en Racing Point bekvechten over ontwerpfilosofie

Tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi waren de Racing Point- en Renault-teambaas verwikkeld in een levendige discussie.

Racing Point kopieerde afgelopen seizoen in grote lijnen de Mercedes van vorig jaar en het lijkt erop dat de samenwerking in de toekomst alleen maar sterker wordt. Ferrari zoekt eenzelfde constructie met Haas F1, terwijl AlphaTauri en Red Bull natuurlijk ook al jaren nauw samenwerken. Cyril Abiteboul denkt er als het 'alleenstaande' Renault het zijne van, tot ongenoegen van de Racing Point-teambaas. De twee buitelden in de persconferentie voor de Grand Prix van Abu Dhabi over elkaar heen om het eigen gelijk te prediken. Gevraagd of Renault en in zekere zin ook McLaren ook een samenwerking moeten zoeken om te kunnen overleven, geeft Abiteboul aan dat dat in zijn ogen niet de gewenste weg is. "Het interessante is dat we drie teams hebben met ieder een eigen ontwerpmodel die allemaal om de derde plaats vechten (die 'titel' ging uiteindelijk naar McLaren, red.). Renault is daarbij de volwaardige constructeur die alles in eigen huis bouwt, tot en met de laatste moer aan toe", aldus Abiteboul. "Het andere uiterste hebben we dit seizoen echter ook gezien. Ik wil het geen controverse noemen, maar het is geen geheim dat Racing Point zoveel mogelijk inkocht bij Mercedes. En dan heb je nog McLaren dat er een beetje tussenin zit. Zij doen geweldig werk met datgene waar ze verantwoordelijk voor zijn, namelijk het ontwerpen van een eigen chassis." Abiteboul spreekt vervolgens zijn zorgen uit over de vraag of de Formule 1 genoeg doet om een gelijk speelveld te creëren. Ja, de Formule 1 zet stappen met bijvoorbeeld het verduidelijken van de regels en het invoeren van de budgetcap, maar alles valt of staat in zijn ogen met de manier waarop de regels gecontroleerd worden. "Sommige teams gaan de samenwerking intensiveren, en juist daarom moet er op worden toegezien dat de nieuwe regels worden nageleefd", aldus Abiteboul, wiens verhaal hoofdschuddend wordt aangehoord door Otmar Szafnauer. Hij is het niet eens met de suggestie dat het Racing Point door de samenwerking met Mercedes allemaal aan komt waaien. "Hoewel wij niet dezelfde infrastructuur hebben als sommige andere teams, hebben wij zeker wel de capaciteiten om in eigen huis auto de ontwerpen en ontwikkelen. Net zoals McLaren hebben ook wij ooit gebruik gemaakt van de Toyota-windtunnel en zo zijn we twee keer als vierde geëindigd bij de constructeurs (voor Renault, red.) en dat had eigenlijk drie keer moeten zijn." "Ik denk dat met onze financiële mogelijkheden en de groei die we doormaken we kunnen vechten in het middenveld en misschien wel wat verder naar voren. Ik denk eigenlijk dat ons model niet zoveel anders is als dat van McLaren." Met medewerking van Dieter Rencken.

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje