Oscar Piastri en Lando Norris rijden rond in de dominante auto van 2025, maar tot een échte strijd op de baan kwam het tot dusver nog niet echt. De teamgenoten kwamen elkaar in Canada wel tegen en het ging gelijk mis. Teambaas Andrea Stella gaat in op het incident tussen de twee McLaren-coureurs.
"We hebben een paar keer gezegd dat het niet een kwestie was van of, maar van wanneer het zou gebeuren. En het is Canada 2025 geworden. We willen nooit zien dat twee McLarens contact met elkaar hebben. Dit maakt deel uit van onze principes, maar we hebben het tijdens de race gezien. Dit is gewoon het resultaat van een misrekening, een inschattingsfout vanuit het raceperspectief. Dat zou natuurlijk niet moeten gebeuren, maar tegelijkertijd is het onderdeel van het racen. We waardeerden het feit dat Lando de situatie meteen onder ogen zag, zijn hand opstak, de verantwoordelijkheid voor het ongeluk op zich nam en onmiddellijk zijn excuses aanbood aan het team", zo begint Stella aan zijn verhaal tegenover onder meer RacingNews365.
"Hij kwam naar mij als teambaas om zijn excuses aan te bieden en om zijn excuses aan te bieden aan het hele team. Het is belangrijk hoe we reageren op deze situaties, wat uiteindelijk een heel belangrijk punt is om van te leren. Ik denk niet dat het iets is vanuit een theoretisch oogpunt, want het principe was er al. Het is echter een punt om van te leren, in de zin van om te ervaren hoe pijnlijk deze situaties kunnen zijn. Dit zal ons alleen maar sterker maken voor wat betreft onze interne competitie en de manier waarop we gaan racen."
De McLaren-teambaas vervolgt: "Ik denk dat we een paar goede gesprekken moeten voeren om te kunnen beoordelen waarom zo'n soort inschattingsfout is gemaakt vanuit het raceperspectief. We zitten nu nog in het heetst van de strijd. Voor mij is het belangrijkste om een reactie te zien waarbij mensen verantwoordelijkheid nemen voor hun daden en dat hebben we al gezien. En ik heb ook met Oscar gepraat. Hij is min of meer cool onder de situatie, omdat Lando zijn excuses heeft aangeboden."
"Ze weten dat een inschattingsfout in de racerij kan gebeuren, maar ik denk dat we de komende dagen natuurlijk moeten ingaan op de... We bedanken ze voor deze gesprekken, maar we moeten ingaan op wat er nodig is om ervoor te zorgen dat we de marges behouden die nodig zijn als we gaan racen. Specifiek vanuit het oogpunt van Lando, weet ik niet zeker of het iets te maken heeft met het feit dat hij in de kwalificatie misschien een beetje moeite had om zijn snelheid te benutten. Al had hij het hele weekend de snelheid laten zien."
"Natuurlijk was er wat frustratie, omdat hij zich niet zo hoog had kunnen kwalificeren als hij graag had gewild, maar op dit moment zou ik niet zeggen dat dat de reden is dat er tijdens de race een inschattingsfout is gemaakt. Ik denk dat het te ver gezocht is om deze twee gebeurtenissen met elkaar in verband te brengen, maar er zullen zeker goede gesprekken komen. Al zullen die plaatsvinden als we allemaal uitgerust en rustig zijn, en we de mogelijkheid hebben om al het geleerde mee te nemen naar de toekomst en te lozen wat er niet mee hoeft te gaan", zo sluit hij af.
Ook interessant:
Het venijn zat in de staart tijdens de Grand Prix van Canada. Lando Norris crashte, Max Verstappen profiteerde én Red Bull tekende zonder succes een protest aan tegen winnaar George Russell. Genoeg om na te bespreken dus, iets wat Tim Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk uitgebreid doen in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!